Kuulosuojaimet

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Re: Kuulosuojaimet

Viesti Kirjoittaja timo »

Kunkku kirjoitti:niin sitten ei voi muuta kuin suositella Finfonicia.
Samat sanat. 06-vuoden tammikuusta ne on olleet kovassa käytössä. Korvat tykkää.
Täällä testiä ja höpinää: viewtopic.php?f=2&t=2009&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Finfonic
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Finfonicit olleet käytössä jo monta vuotta. Käytän niitä myös lentokoneessa (ja automatkoilla kun pennut känittää takapenkillä). Niihin saa kuulokekapselin tai kahta lajia vaimenninkapselia, omani ovat 25dB kapselit.

Kun katsoo valutulpasta korvakäytävän poikkileikkausprofiilia niin on helppo ymmärtää miksi yleistulpat eivät tiivistä ja painavat. Ainakin omani ovat ovaalin muotoiset ja lisäksi mutkalla. Siis ääni valutulpan puolesta.
SF 1098S
MTS V4S
cahtty
Pyörä: BMW F800GS

Viesti Kirjoittaja cahtty »

Itse hankin jokunen vuosi takaperin finfonicit mp messuilta (siellä yleensä ihan hyödyntämisen arvoiset tarjoukset, jos satut Marko sinne osumaan). Muutama vuosi kului ja omasta mielestäni alkoi ääntä pääsemään tulpan ohi. Näin tosiaan kasvavalla nuorella, jos kohta muillakin, voi käydä, sillä korvakäytävä muuttuu jonkin verran. No sitten vuoden takaisilla messuilla ei ollut finfonicia paikalla vaan earfoon (kovat muotoon valetut) ja niistä ei tullut hyvät, ei sitten millään vaikka niitä tuunattiin valmistajan toimesta syksyyn asti. Lopetin sen leikin ja marssin tuonne kuuloinvaan Pasilaan teettämään toiset finfonicit. Ja taas toimii homma.

Noissa laajentumiseen perustuvissahan ei tällaista ongelmaa olekaan, mutta niiden robleemi on just toi pitkäaikaiskäytön aiheuttama paine.

Kalliit ovat, mutta kait sitten olen jotenkin ääniallerginen kun noista valmis tuon maksamaan. Ei ne "kertakäyttöisetkään" ilmaiseksi osoittaudu pitkässä juoksussa. Mutta kuten Kunkku mainitsi, eroja on, ja itselleni on sama valmistaja osoittautunut sopivimmaksi. Ja noita voi tosiaan pitää pitkähkön tovin yhtämittaa. Usein tulee nukuttuakin noiden kanssa ilman mitään ongelmia. Tällaisessa osittaisessa vuorotyöläisperheessä kun sille on toisinaan tarvetta.

-cahtty-
muma
Pyörä: Husqvarna TR

Viesti Kirjoittaja muma »

Minulla on ollut nuo FinFonicit monta vuotta.Kestävät ovat ja mukavat pitää,mutta..
Moottorin ääniä en juurikaan ajaessa kuule mutta ajoviiman aiheuttamaa suhinaa nuo
ei ainakaan minun huonokuuloisista korvista pysty poistamaan.Mulla on tuo vaimenninosa(se reikään tuleva muoviosa)eniten vaimentava.Täysin tukkoon niitä ei kuulemma saa panna.
Tuo suhinan poisto on näköjään vaikeaa.Maksoi aikoinaan parisataa.
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Nuo muotoon valetut suojaimet ovat varmasti kaikkein parhaita, mutta ei ole huonot nämäkään http://www.phonak-kauppa.fi/tuote/15/68 ... lonsuojain. Monta vuotta jo tullut noita käytettyjä ja minun korviin nuo istuu aika hyvin. Ostin tummoiset jostain kuuloliiton tms. myymälästä Oulusta, mutta nykyisin noitakin saa vaikka mistä esim. MP liikkeistä. Jokohan ens suvelle jo raskis ostaa uudet...
Kura lentää...
ttjuupa
Pyörä: KTM ADV 950

Viesti Kirjoittaja ttjuupa »

Mulla tarttu apteekista matkaan vähä noiden moto safen näköset
M3 merkkiset makso 5-6e mutta ei varmaan yhtä hyvät, paremmat kuitenkin
kun earit.
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Mulla ovat Finfonicin valettavat olleet käytössä useamman vuoden eikä ole moittimista. Aluksi korvat kipeytyivät niillä, mutta pikku sorvaamisen jälkeen sopivat erinomaisesti. Ensin mulla oli niissä 25 db vaimenninosat, mutta niillä tunsin itseni kuuroksi. Tilalle vaihdettiin 16 db (tjsp) palikat, jotka laskevat metelin turvalliselle tasolle mutta silti kuulee jotain eikä tarvi ottaa niitä pois pikku pysähdyksillä esim. keskustelemisen vuoksi.

En ole juurikaan muita tulppia kokeillut, joten en osaa verrata, mutta epäilenpä että paha on pistää paremmaksi.

Ostin omani Kalliolammella olleessa RP-kokoontumisessa pidetyn esittelyn ja tarjouksen perusteella.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Nämä on ihan perussuojaimet, toimii kypärän kanssa mutta ei varmaankaan valetun veroiset nämäkään.
viis ekee.
http://www.varusteleka.fi/product/kuulo ... _2WS0ZDF4V
Kuraköröttelijä
Ilipo
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Moro,

Täältä ääni noille kuulokappaleen tulpille... Viimekesänä ne teetin ja hyvin on pelannu. Hinta on viimetiedon mukaan 61,50€. Suurena plussana mainittakoon toimitusaika joka on 1h.

Finfoniceja kanssa mietin, mutta köyhälle iski nuukuus ja tyydyin noihin halppiksiin, mutta en ole ainakaan vielä katunut.

-Ilkka
rainerb
Pyörä: AT RD07a + ST1100

Viesti Kirjoittaja rainerb »

tertsu kirjoitti:Nuo muotoon valetut suojaimet ovat varmasti kaikkein parhaita, mutta ei ole huonot nämäkään http://www.phonak-kauppa.fi/tuote/15/68 ... lonsuojain. Monta vuotta jo tullut noita käytettyjä ja minun korviin nuo istuu aika hyvin. Ostin tummoiset jostain kuuloliiton tms. myymälästä Oulusta, mutta nykyisin noitakin saa vaikka mistä esim. MP liikkeistä. Jokohan ens suvelle jo raskis ostaa uudet...
Kävin juuri Respektan, eli Kuuloliiton tms. kaupassa Oulussa ostamassa Alpinen suojaimet. Jännä hinnoittelu: Tuo MotoSafe-paketti, johon kuuluu yhdet suojaimet, niihin kahdet eritehoiset suodattimet ja kangaspussukka maksaa 37 euroa. Aivan vastaavalla suodattimella oleva suojain, vain yhdellä suodattimella, kovassa muovikotelossa maksaa 22 euroa.

Motosafe:n tiukempi suodatin = sama kuin WorkSafe, ja MotoSafe:n väljempi suodatin = PartySafe ( :P ). Jos siis laittaa 7 euroa lisää MotoSafen hintaan, saa kovat kotelot molemmille, ja toisen nappisatsin korviin.

Hyvin muuten toimi, kun kotona kokeilin. Pikkulikan juttelu kuuluu ihan hyvin WorkSafella, eikä ole pahan tuntuiset korvissa. 1/0 näille, kertakäyttötulppien häviöksi.

Kävin Oulussa Pauli Moilasellakin katsastamassa tarjonnan, mutta siellä ei ollut mopokäyttöön sopivia valmiita tulppia - kaikissa oli aika pitkät, ulkonevat varret. Sieltä saa noita korvaan valettuja versioita, ja myös sellaisia korvaan valettuja minikuulokkeita.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Ensio
Pyörä: Tracer GT & Radon ja Moustache

Viesti Kirjoittaja Ensio »

tertsu kirjoitti:Nuo muotoon valetut suojaimet ovat varmasti kaikkein parhaita, mutta ei ole huonot nämäkään http://www.phonak-kauppa.fi/tuote/15/68 ... lonsuojain. Monta vuotta jo tullut noita käytettyjä ja minun korviin nuo istuu aika hyvin. Ostin tummoiset jostain kuuloliiton tms. myymälästä Oulusta, mutta nykyisin noitakin saa vaikka mistä esim. MP liikkeistä. Jokohan ens suvelle jo raskis ostaa uudet...
Itse ostin nuo Alpinet viime keväänä paikallisilta messuilta, reilun parikymppiä ottivat MotoSafe-paketista. Ja kehua voin minäkin lähes varauksetta yhden kesän kokemuksella. Omaan korvaan sopii hyvin eikä ärsytä tai paina korvakäytävää kuten Earit ja Biltsukan oranssit jne. minulla tekevät, tosin asettelu vaati aluksi jokusen toiston ettei heti parin kilsan päästä tarvinnut alkaa säätämään uudestaan. Olen käyttänyt vain niitä "vahvempia" vaimennuselementtejä, ja niillä vaimennus on minulle sopiva, ei tule olo että on ihan umpiossa. Ainoa miinus on ainakin omissa kappaleissani se että silloin tällöin pois ottaessa tattiosa jää korvaan ja käteen jää pelkkä vaimennustappi - ilman pihtejä tai pinsettejä on tosin tähän saakka selvitty siitäkin :lol:
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

muma kirjoitti:Minulla on ollut nuo FinFonicit monta vuotta.Kestävät ovat ja mukavat pitää,mutta..
Moottorin ääniä en juurikaan ajaessa kuule mutta ajoviiman aiheuttamaa suhinaa nuo
ei ainakaan minun huonokuuloisista korvista pysty poistamaan.Mulla on tuo vaimenninosa(se reikään tuleva muoviosa)eniten vaimentava.Täysin tukkoon niitä ei kuulemma saa panna.
Tuo suhinan poisto on näköjään vaikeaa.Maksoi aikoinaan parisataa.
Juu erittäin kallista. Vaihdoin pyörää niin loppu kuin seinään meteli :P . Yleensä nykyisin unohan laittaa koko Alpsit päähän kun ei ole meteliä. Mutta Alpsit autto monta metriä eteenpäin juuri kyseisen tyyppisen gessun kanssa, mutta kyllä koko päivän ajelun jälkeen pää suhisi ihan helevatasti. Eli pitää ottaa myös huomioon, että osa metelistä välittyy ohi korvan, suoraan pääkopasta. Sen takia esim. lentotukialuksilla niitten kypärät on sellasia veikeen näkösiä. Niihin on tehty erikoisäänisuojia suojaamaan pääkallon värähtelyjä, jottei korvat paukahda siittä. En muista mikä suomalainen virma noita tekee, mutta maailman johtava tolla alalla. Jostain vanhasta TMstä sitä joskus luin.
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

jaa kirjoitti: Vaihdoin pyörää niin loppu kuin seinään meteli :P . Yleensä nykyisin unohan laittaa koko Alpsit päähän kun ei ole meteliä.
Usko ta älä, uusi pyöräsikin pitää meteliä, kun siirryt kesän tullen sen kanssa tien päälle. Nyt kun istut autotallissa sen päällä ja pöriset, suurempi ongelma on pyörän etupuolella olevan seinän kastuminen. 8)
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

:lol: Kunkku se vetää pisteet kotiin. :lol:

Mutta ihan tosissaan jos puhutaan niin aika harvoin tuli käytettyä kuulonsuojausta viime kesänä. Toki oma kotkani on "raiskattua" mallia, eli omatekoinen visiiri joka lähentelee pappatunskan ulkomuotoa & kokoa ja näin ei aiheutakkaan meteliä ollenkaan. Siis pleksi ja muiden rakenteiden koko lasketaan neliömetreissä, ei neliösenteissä. Ohessa kuva vehjaksesta. "Raiskatulla" tarkoitan sitä, että tarkoitus pyhittää keinot. Ei niin sanotusti tärkeintä ole, että näyttää hyvältä, vaan että homma toimii. Aika monella vastaavan kotkan kuljettajalla on samoja ongelmia kun yritetään pitää mopu hyvän näköisenä.

Mutta tosiaan tuosta 2001 vuosimallin 650 gessukasta ei kyllä saanut ns. vakiovehkeillä mitenkään hiljaista. Paras olisi varmasti ollut poistamalla pleksi kokonaan. Silloin olisi tullut terve ilmavirta kypärään, eikä pleksin söhrimä. Lähes inhimillisen siitä sai Ztechnikin visiirillä, mutta verrattuna nykyiseen ei voi puhua edes samasta urheilulajista. Eli suhinan hoitoon pitää vain löytää jokin radikaali toimenpide. Tulpat eivät sitä ole. Eli jos lähtötilanne on 180db ei voi olettaa, että sen saa 60 db ilman, että puututaan melun lähteeseen. 100 db -> 60 db tulpilla on mahdollista.

Ja rehellisesti sanoen, ainoa syy, miksi vaihdoin mopua oli angstinen tarve lisähopusille. Pyörässä ei missään nimessä ollut mitään vikaa. Ja saman tapahtumasarjan olisi varmasti saanut aikaiseksi tuon tuulen äänen kanssa, jos olisin alkanut enempi värkkäämään. Toinen vaihtoehto olis ollu kasisatanen, mutta tuli vaan niin pirun hyvä tarjous. Mutta nyt lähtöö viestintä jo niin offtopic, että paree lopettaa välittömästi.
Liitteet
025.jpg
030.jpg
cahtty
Pyörä: BMW F800GS

Viesti Kirjoittaja cahtty »

jaa kirjoitti:eli omatekoinen visiiri joka lähentelee pappatunskan ulkomuotoa & kokoa ja näin ei aiheutakkaan meteliä ollenkaan.
IMHO toi nyt niiiin pahan näköinen ole. Jos et olisi kertonut, olis toi mennyt kaupallisesta vermeestä...
jaa kirjoitti:Paras olisi varmasti ollut poistamalla pleksi kokonaan. Silloin olisi tullut terve ilmavirta kypärään, eikä pleksin söhrimä.
Puhtaalla ilmallahan noi äänet muuttuis ihan kokonaan. Kainoksi nakusuhinaksi. Taannoin otin aina aika ajoin v-stromin pleksin pois kun korvat ei kestäneet (ennen noita vinvonikkeja), ja ero oli valtaisa. Mutta sitten taas kyllästy siihen että joka norttitauolla piti olla putsaamassa visiiriä. Ja sadesäällä mikälietexit kaipasi vähän apuja pitääkseen sisimmät kerrokset kuivina, ja kylmemmillä mitkälieangorat kaipasi vähän parempaa kylmän ilman poisohjaamista...

-cahtty-
Vastaa Viestiin