DR 650 RS - vaihteistoremppa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

alepos
Pyörä: Wee-Strom

DR 650 RS - vaihteistoremppa

Viesti Kirjoittaja alepos »

Vanhassa forumissa kyselin kakkosen ulinasta moottorijarrutuksessa:
http://koti.mbnet.fi/jpuurune/pblang/po ... page=2&r=2

Olen nyt purkanut moottoria ja sylinterin poistettuani näkyi jo vaihteisto, eikä ihme että ääntelee:
Kuva
Kuva

Mikä lienee murentanut yhden ratasparin niin, että ovat teroittuneet noin? Varaosarattaat on jo hankittuna, mutta pitäisi saada kone vielä enemmän auki. Muutama kysymys tuli mieleen:

Saako tuon magneeton irti ilman Suzukin omaa ulosvetäjää? Onko muuten pultti ihan oikeakätinen?

Joissain pulteissa lukee "L", tarkoittaako se vääränkätistä kierrettä?

Onko lohkojen erottamisessa jotain huomioitavaa ja niksiä?

Mistä kannattaa hankkia tiivistesarjat ja laakerit, jotka ajattelin vaihtaa myös? Onko laakerit ihan standardikamaa, jotka voisi saada laakeriliikkeestä?

Kiitoksia etukäteen,
-- Aleksi
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Karmealta näyttää. Sen tiedän, että ainakin teoriassa vanha öljykin syövyttää, mutta viisaammat kertokoot enemmän. Pienet montut rattaissa ei haittaa, toimivat öljytaskuina - mutta rajansa kaikella.

Itse ostin pari vuotta sitten samanlaisen DR:n. Ko. projektissa oli jo motti osina, joten tuo lohkojen irrotus on mullekin mysteeri. Tuskinpa kannattaa paljon ruuvimeisseleillä kammeta tiivistepintoja (lohkojen välissä on vain liima)

Magneeton pultti on muistaakseni ja järkeilläkseni oikeakätinen. Olen tosiaankin vain kasannut moottorin eli tuosta irrottamisesta en tiedä. Kasatessa käytin muuten moottorin sisälle jääviin ruuveihin ja pultteihin keskikovaa lukitetta niin ei hilut irtoile turhan päiten.

Mielestäni ei kannata maksaa valmiista tiivisteistä, vaan leikata ne vanhojen mallin mukaan oikean paksuisesta, kuumuutta ja öljyä kestävästä arkista. Löytyy parilla eurolla autovaraosaliikkeistä. Poikkeuksena tietysti kannen- ja sylinterintiivisteet. Jälkimäisenkin voi varmaan tehdä jos tietää oikean paksuuden. Liimana Loctiten Form-A-Gasket Super 300 No.83 on hyvää. Ei kannata käyttää ns moottorisilikonejakaan, koska kuivuvat kumimaiseksi ja purseista saattaa irrota klimppi tukkimaan jonkun öljykanavan. Itse en myöskään liimannut kytkin ja magneettokopan tiivisteitä. Aukeavat paremmin vaikka kesken reissun ilman, että tiiviste hajoaa. Hyvin ovat pitäneet.

Suurin osa laakereista on standardi tavaraa ja löytyy numeron tai mittojen mukaan (jälkimmäinen varmempi tapa). Joidenkin laakereiden leveys oli erikoinen, joten tilattava alkuperäiset. Kannattaa soittaa Työkaluraumaan Raumalle tai käydä. Ovat jo vuosia myyneet laakerivarastoa loppuun 60% alennuksella. Sieltä hankin omanikin. Yleinen sääntö on myös, että kuulamäärän tulee olla sama.

Ehkä tiesitkin jo osan näistä jutuista mut tulipahan tarinoitua
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Alepos kirjoitti:Saako tuon magneeton irti ilman Suzukin omaa ulosvetäjää? Onko muuten pultti ihan oikeakätinen?
Ensinnäkin hommaa tai lainaa jostakin huoltomanuaali ajokistasi, mieluiten tehtaan oma. Omasta kokemuksesta ainakin Clymereissä on suoranaisia virheitä.

Itse tein ulosvetäjän laakerikaupasta ostetusta laakerinlukitus mutterista, kierrettä en vain muista, mutta voin tarvittaessa etsiä ulosvetäjän tallinkätköistä. Kierre on oikeankätinen, mutta kytkimen puolella kampiakselin päässä oleva kierre on vasenkätinen.
Joissain pulteissa lukee "L", tarkoittaako se vääränkätistä kierrettä?
Suzukin pultteja on samalla kierteellä kolmenlaisia. Ilman merkintää, merkintä nro. 4 ja sekä nro.7. Eihän merkintä voisi olla nro 7 ?

Homma menee niin, että huoltokirjassa on taulukko merkittömille, nro. 4:lle sekä nro. 7:lle. Ja numero seiskat ovat kovempia ja niillä taulukossa on tiukimmat momentit.
4 ja 7 vastaavat ehkä mustia 10.8 tai 12.9 ruuveja, siitä mulla ei kuitenkaan ole tarkemapaa tietoa, olen käyttänyt alkuperäisiä tarvittaessa.
Onko lohkojen erottamisessa jotain huomioitavaa ja niksiä?
Lohkojen välissä 350-650 DR:ssä ei ole muuta kuin Suzuki-Bondia, mutta ohjuriholkit voivat olla hapettuneita melko tiukkaan lohkoon kiinni. Eli jotain irrotusprayta, lämpöä ja järki käteen, niin kyllä ne lohkot irtoavat toisistaan. Mitään työkalua ei pidä mennä laittamaan tiivistepintojen väliin.

Laakerit saa erikoislaakereita lukuunottamatta hyvinvarustetuista laakeriliikkeistä. Otat laakerit mukaan liikkeeseen, niin ne ymmärtää mahdolliset merkinnät niistä parhaiten. Oulussa Pohjan laakeri, Laakeri Forum tai Tauno Tasanto ovat hyviä liikkeitä. Muista katsoa vaihteistoa purkaessasi, miten päin mahdolliset toiselta puolelta suojat laakerit ovat, koska vaihteiston voitelu voi tapahtua niiden kautta.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
alepos

Creature kirjoitti:
Itse ostin pari vuotta sitten samanlaisen DR:n. Ko. projektissa oli jo motti osina, joten tuo lohkojen irrotus on mullekin mysteeri. Tuskinpa kannattaa paljon ruuvimeisseleillä kammeta tiivistepintoja (lohkojen välissä on vain liima)

Magneeton pultti on muistaakseni ja järkeilläkseni oikeakätinen. Olen tosiaankin vain kasannut moottorin eli tuosta irrottamisesta en tiedä. Kasatessa käytin muuten moottorin sisälle jääviin ruuveihin ja pultteihin keskikovaa lukitetta niin ei hilut irtoile turhan päiten.

Mielestäni ei kannata maksaa valmiista tiivisteistä, vaan leikata ne vanhojen mallin mukaan oikean paksuisesta, kuumuutta ja öljyä kestävästä arkista. Löytyy parilla eurolla autovaraosaliikkeistä. Poikkeuksena tietysti kannen- ja sylinterintiivisteet. Jälkimäisenkin voi varmaan tehdä jos tietää oikean paksuuden. Liimana Loctiten Form-A-Gasket Super 300 No.83 on hyvää. Ei kannata käyttää ns moottorisilikonejakaan, koska kuivuvat kumimaiseksi ja purseista saattaa irrota klimppi tukkimaan jonkun öljykanavan. Itse en myöskään liimannut kytkin ja magneettokopan tiivisteitä. Aukeavat paremmin vaikka kesken reissun ilman, että tiiviste hajoaa. Hyvin ovat pitäneet.

Suurin osa laakereista on standardi tavaraa ja löytyy numeron tai mittojen mukaan (jälkimmäinen varmempi tapa). Joidenkin laakereiden leveys oli erikoinen, joten tilattava alkuperäiset. Kannattaa soittaa Työkaluraumaan Raumalle tai käydä. Ovat jo vuosia myyneet laakerivarastoa loppuun 60% alennuksella. Sieltä hankin omanikin. Yleinen sääntö on myös, että kuulamäärän tulee olla sama.

Ehkä tiesitkin jo osan näistä jutuista mut tulipahan tarinoitua
Vaikutti remppa-tarinasi tutulta, ja taisinkin soittaa sinulle pari kolme kuukautta sitten, kun kaupittelit KePössä tohtorin osia? Sopivaa ratasparia ei sinulta löytynyt, mutta löysin ne käytettynä Kouvolasta.

Täytynee hankkia lukitetta ja tuota sopivaa tiivisteliimaa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin öljyvuoro juuri rempatussa koneessa.. :/ Tuo oma kone pikkasen tihkuttikin jostain öljypohjasta, tuleepa sekin vika samalla korjattua. Tuossa joku oli muuten käyttänyt mustaa silikonia, ja purseita oli vähän liikaakin koneen sisäpuolella. Jopa kannentiivisteeseen oli tungettu sitä.

Täytyy vaikka käväistä tuolla Työkaluraumassa, kun saan laakerit käteen. Eipä tästä Porista matkaa liikaa tule. Kiitoksia vinkeistä. Varmasti kyllä herää vielä lisää kysymyksiä projektin edetessä.
alepos

Raimo kirjoitti:
Ensinnäkin hommaa tai lainaa jostakin huoltomanuaali ajokistasi, mieluiten tehtaan oma. Omasta kokemuksesta ainakin Clymereissä on suoranaisia virheitä.

Itse tein ulosvetäjän laakerikaupasta ostetusta laakerinlukitus mutterista, kierrettä en vain muista, mutta voin tarvittaessa etsiä ulosvetäjän tallinkätköistä. Kierre on oikeankätinen, mutta kytkimen puolella kampiakselin päässä oleva kierre on vasenkätinen.
Tilasin tuossa viikko sitten Alfameristä saksankielisen huoltomanuaalin, tosin toimitusaika on kolmen viikon luokkaa joten jouduin aloittamaan homman ilman kirjaa.,

Tuohan olisi mainiota, jos laakerikaupasta löytyisi sopivalla kierteellä oleva mutteri! Koitin mittailla kierrettä ja sain nousuksi 1,5mm kierrekammalla. Tuosta halkaisijasta en saanut ihan tarkkaa mittaa. Jos siitä ei ole liikaa vaivaa, niin voisitko tarkastaa ulosvetäjästäsi mutterin koon? Helpottaisi kovasti. Ajattelin tehdä aluksi tuon kaverin sorvilla, mutta tuo olisi huomattavasti helpompi vaihtoehto.
Raimo kirjoitti:Suzukin pultteja on samalla kierteellä kolmenlaisia. Ilman merkintää, merkintä nro. 4 ja sekä nro.7. Eihän merkintä voisi olla nro 7 ?

Homma menee niin, että huoltokirjassa on taulukko merkittömille, nro. 4:lle sekä nro. 7:lle. Ja numero seiskat ovat kovempia ja niillä taulukossa on tiukimmat momentit.
4 ja 7 vastaavat ehkä mustia 10.8 tai 12.9 ruuveja, siitä mulla ei kuitenkaan ole tarkemapaa tietoa, olen käyttänyt alkuperäisiä tarvittaessa.
Tuo kuullostaa loogiselta, taisin katsoa nopeasti seiskan älläksi. (tuli mieleen tarina, jossa nainen kertoi huoltoasemalla öljykorkissa lukevan 710..) Momentit varmasti selkenevät, kun saan sen huoltokirjan.

Raimo kirjoitti: Lohkojen välissä 350-650 DR:ssä ei ole muuta kuin Suzuki-Bondia, mutta ohjuriholkit voivat olla hapettuneita melko tiukkaan lohkoon kiinni. Eli jotain irrotusprayta, lämpöä ja järki käteen, niin kyllä ne lohkot irtoavat toisistaan. Mitään työkalua ei pidä mennä laittamaan tiivistepintojen väliin.
Täytyypi koittaa varovasti irroitella, kunhan saan magneeton, kytkimen ym. pois edestä.Käykö muuten tuon "Official Suzuki bondin" tilalle joku ihan standardi Hylomar tms.? Yksi kysymys unohtui jo aluksi: Kumpi lohkoista kannattaa nostaa pois ja kumpi jättää pöytää vasten, jotta mahdollisimman vähän pieniä osia varisee pois paikoiltaan?

Kiitoksia jo näistä tiedoista.
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Juu, taidettiin Aleposin kanssa soitella taannoin.

Alkuperäisen Suzuki bondin tilalle käy juuri tuo Loctiten Form-A-Gasket. Saa myöskin varaosaliikkeistä ja 117 ml maksoi 7,10eetä. Harrastehommissa ei varmaan lopu kesken.

Avattaessa ei pitäis juuri jousien lennellä. Vaihteensiirtäjämekanismin molemmissa päissä on kuitenkin pieniä nippeleitä, mut ne on kai viisainta purkaa polkimen puolelta pois ennen lohkojen erotusta. Silloin ois avattaessa ehkä parasta olla kytkinpuoli pöytää vasten. En tiedä. No, varovasti kun ottaa niin... Lohkojen välissä ylhäällä kanavassa on yks pieni o-rengas suunnilleen huohotusputken paikkeilla.

Jos korvaa o-renkaita ei-alkuperäisillä, niin kannattaa varmistaa kuumankestävyys.

Ei tosiaan kannata hukata käyttökelpoisia osia. Oman pyörän remppatalvena odottelin osia muistaakseni 13 viikkoa. Kaikkea kun ei pidetä edes Euroopan (Saksan) varaston hyllyssä vaan ne laivataan Jaappaniasta saakka. Voihan tietysti Esim saksalaisten jälleenmyyjien hyllyillä olla jotain, mut oma vähtinsä niidenkin jahtaamisessa on.
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Porista noita laakereita kannattaa kysellä Laakeri Porista, josta
olen aina saanut hyvää palvelua. Ovat tilanneetkin erikoislaakereita.

Itse olen ulosvetäjä ongelmissa kääntynyt Motoxin puoleen.
Kone kainaloon ja Japin puheille, niin on osat irronneet.
Soittaa tietysti kannattaa ensin.

Happi
alepos

Happi kirjoitti:Porista noita laakereita kannattaa kysellä Laakeri Porista, josta
olen aina saanut hyvää palvelua. Ovat tilanneetkin erikoislaakereita.

Itse olen ulosvetäjä ongelmissa kääntynyt Motoxin puoleen.
Kone kainaloon ja Japin puheille, niin on osat irronneet.
Soittaa tietysti kannattaa ensin.

Happi
Kävin tänään Motoxissa ja magneetto irtosi. Itseasiassa kävin ensin Länsipyörässä muissa asioissa, mutta siellä ei ollut sopivaa työkalua sillä hetkellä.

Täytyy käydä tuolla Laakeri-Porissa kun saan ne irti. Seuraavaksi koitan halkaista konetta.

-- Aleksi (mitähän muuten noille skandeille on tapahtunut, mulla näkyy kysymysmerkkejä niiden tilalla)
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ääkkösistä on ollut juttua sekalaisessa tarinoinnissa. Serveri kävi nurin eilen ja huomenissa Jukalla on mahdollisesti aikaa fiksata noi skandit.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Alepos kirjoitti:Jos siitä ei ole liikaa vaivaa, niin voisitko tarkastaa ulosvetäjästä mutterin koon? Helpottaisi kovasti. Ajattelin tehdä ¡luksi tuon kaverin sorvilla, mutta tuo olisi huomattavasti helpompi vaihtoehto.
No ei ole, vaikka tää taitaa tulla myöhässä sulle. Eli DR350:ssa ainakin ulosvetäjän voi rakentaa helposti (riippuu tekijästä :) ) KM7-kierteisestä laakerinlukitusmutterista, väljästä hylsystä sekä vaikka M16 mutterista ja pultista. Eli hitsaa hylsyn päähän kiinni tuon KM7-mutterin ja hylsyn toiseen (avainpäähän) sitten M16 mutteri. Jos tuon vielä onnistuu kasaamaan suoraan, niin siinä on kelpo ulosvedin magneetolle.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
alepos

Kuva

Kone on nyt täysin osissa ja tiivistesarjaa ym. tavaraa odottelen, esim. sitä korjausmanuaalia josta näkisi momentit. Tuossa kuvassa näkyy, että tuon surkeannäköisen rattaan vastinratas on todella hyvässä kunnossa. Lieneekö valmistusvika, vai mikä tuossa sitten ollut.

Oli muuten aika tiukassa tuo ratas akselissa. Koitin aluksi Beta:n kaksijalkaisella ulosvetäjällä ja nopealla pistemäisellä lämmityksellä ko. rattaaseen, mutta ei mihinkään. Vein akselin suosiolla prässiin ja sillä irtosi.

Lämmitin uutta ratasta kuumailmapuhaltimella n. 20min ja kylmensin vanhan paidan sisässä hiilihappojäällä akselin. Meni nätisti ratas paikalleen.
Aki

Hampaiden kuluminen

Viesti Kirjoittaja Aki »

Minulla oli TT:ssä 5 ja 4 rattaat syöpyneet samaan tapaan kuin sinulla tuo, taitaa olla, 3 ratas. Paitsi, että pahemmin. Se aiheutti jo melkoista täristystä, eikä vitosella, joka oli pahempi, enää viitsinyt enää edes ajaa.

Noh vaihdoin rattaat ja nyt käy kyllä todella sievästi - tärinät ja ääni tuntuu häipyneen kaikilla vaihteilla (nehän pyörii kuitenkin aina kaikki vaikka ei veto olekaan). Itse käytin Oulun moottorikoneistamossa akselin kun ei itselläni ollut mahdollisuutta lämmitykseen/jäähdytykseen - maksoi 30€.

Onko DR'ssä tasapainotusakselia ollenkaan vai onko se juuri tuo limppu mikä kuvassa näkyy? TT:ssä se on kampiakselin ja vaihdelaatikon välissä. Mietin vain mikä mahtaisi olla vaikutus tärinään jos sen poistaisi kierrosherkkyyden toivossa...
alepos

Re: Hampaiden kuluminen

Aki kirjoitti:Minulla oli TT:ssä 5 ja 4 rattaat syöpyneet samaan tapaan kuin sinulla tuo, taitaa olla, 3 ratas. Paitsi, että pahemmin. Se aiheutti jo melkoista täristystä, eikä vitosella, joka oli pahempi, enää viitsinyt enää edes ajaa.

Noh vaihdoin rattaat ja nyt käy kyllä todella sievästi - tärinät ja ääni tuntuu häipyneen kaikilla vaihteilla (nehän pyörii kuitenkin aina kaikki vaikka ei veto olekaan). Itse käytin Oulun moottorikoneistamossa akselin kun ei itselläni ollut mahdollisuutta lämmitykseen/jäähdytykseen - maksoi 30€.

Onko DR'ssä tasapainotusakselia ollenkaan vai onko se juuri tuo limppu mikä kuvassa näkyy? TT:ssä se on kampiakselin ja vaihdelaatikon välissä. Mietin vain mikä mahtaisi olla vaikutus tärinään jos sen poistaisi kierrosherkkyyden toivossa...
Juu, minulla on tuossa kolmosen vetorattaassa noita pieniä kuoppia. Ovat kuulemma näissä tohtoreissa kovin yleisiä. täytyy toivoa, että ei haittaa. Niin ainakin monet sanovat, että lähinnä kosmeettinen haitta. Tietysti jos ne kovin isoja ovat niin varmasti alkaa tosiaan jo äänessä kuulumaan.

DR:ssä on kaksi tasapainoakselia, kampuran molemmilla puolilla ja ainakin tässä mallissa pyöritys tapahtuu ketjulla. Elän kovasti sellaisessa käsityksessä, että vaikutus tärinän poistoon on merkittävä. Esim. vanhoissa yksimukisissa brittipyörissä ei moisia hienouksia liemmin käytetty, ja isänikin Norton rapisteli ruuvit auki ja mursi hitsisaumoja ajan mittaan. Mielestäni Tohtorin tärinä ei ole mitään ihan mahdotonta. Itseasiassa minulta ei puudu edes kädet matka-ajossa.
alepos

Jees, kerkesi pitkästä aikaa taas rakentelemaan ja tuli otettua koneesta äsken savut! Tiivistesarjan ja korjausmanuaalin saaminen kesti jonkinaikaa, mutta nyt siis mopeedi nipussa. Pistin vielä uudet kytkinlevyt kun olivat miltei vaihtorajalla. Lähti muuten ekalla käyntiin 8)

Kaikki toimii hyvin ja vaihteiston äänimaailma on nyt terve. Yksi ääni sieltä kuuluu joka tietysti juuri korjatussa koneessa heti häiritsee, eli sellainen kierrosten mukana kulkeva melko korkeataajuinen ja vaimea "vinkuna/suhina", nuo kyykkypyörät tapaavat pitää samanmoista. Kuuluu sekä kytkin pohjassa että ilman, eli ei vaihteistosta. Voiko esim. liian kireällä/löysällä oleva tasapainoakseleiden ketju pitää moista? Kone on muuten yllättävän hiljainen tohtoriksi.
Turska

Viesti Kirjoittaja Turska »

se vinkuna kuuluu asiaan,minäkin ihmettelin sitä aluksi.
ilmeisesti se on tasariakseleiden ketju.
kuuluu selvemmin kun kone on kylmä.
Vastaa Viestiin