Maalaus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Maalaus

Viesti Kirjoittaja Creature »

Nyt on sellanen tilanne, että DR:n rungosta lähetin entiset huonojen pohjien päälle vedellyt miranolit maalien taivaaseen. Hiekkapuhallus onpi edessä ja sitten uusi pohja ja pinta. Tietäis vaan mikä olis nyt parasta. Eli kestävä pinta pitäis saada, mielellään tietysti edullisesti. Sutikoimallakin voin itse tehdä, koska ei se nyt matkaenskassa niin suunnattoman tärkeä ole toi pinnan ulkonäkö. Mites nää uretaani- ja epoximaalit? Mulla ei kokemusta, entäs teillä? Kaikenlaisia vinkkejä vaan, kiitos. Myös hyvistä tekijöistä Turku-Pori sektorilta.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Kisakone Koskinen Alajärveltä maalasi mun rungon 50 Eurolla viime talvena. Hintaan kuului kuulapuhallus sekä metalliharmaa pulverimaali. Kysäise tämän hetken hinta jos kiinnostaa: 050-5825 006
Taisipa mainostaa OffroadProssa tuota maalaustaan (siis teetti jossain paikallisessa yrityksessä alihankintana.)

Itse suojasin kaikki kierteet sopivilla ruuveilla, ja öljysäiliön kuumankestävillä tulpilla. Matkahuolto kuljetti rungon maalaukseen ja takaisin.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
alepos
Pyörä: Wee-Strom

Viesti Kirjoittaja alepos »

Kaveri pulverimaalautti oman Husqvarnan enduron rungon valkoiseksi täällä Porissa. Firma oli tuolla Kartanomäessä, mutta en pirullakaan muista nimeä tähän hätään. Pinnasta tuli tosi nätti ja kestävä iskuja vastaan.
linker
Pyörä: transalp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linker »

Nakkilassa on SanColor niminen firma joka tekee pulverimaalauksia.
http://www.san-color.fi
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Vähän ohi aiheesta: Spraymaalillakin saa hyvää jälkeä aikaiseksi jos tietää mitä tekee, on kunnon aineet ja rittävästi lämmintä tuuletettua tilaa.
Itse maalasin moottorin posket, vanhan maalin hionta, kunnon pohjamaali, sitten maali ja reilu kerros lakkaa. Kerrokset ei saa kuivua lopullisesti maalauskertojen välillä. Lopuksi osat olivat neljä tuntia n. 80 asteisessa saunassa.
Pienempiä osia olen maalaillut lämmittämällä ne ensin kuumailmapuhaltimella ja sitten suihkimalla maalin päälle. Maali "palaa" pintaan kiinni välittömästi ja pysyy. Spraymaalikerros on kuitenkin aina ohut joten pohjan virheet näkyy ja selvästi.

Runko on sen verran iso kapistus että sen maalaus kotioloissa voipi olla hankalaa millä tahansa maalilla. Ja sitten... se rasvan ja lian poisto on tehtävä aina huolella kun maalailee. Hoitunee helpommin kun vie maalaamoon missä on kunnon vermeet ja keskittyy itse siihen osien saamiseen takaisin alkuperäisille paikoille.
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Kuulostaa melkoisen kohtuuhintaisilta nuo pulverimaalaushinnat. Ammattimaalaamossa tulee (yleensä) aina ammattijälki, -vehkeillä ja -aineilla. Suihkupuhdistus on aina tehokkain vanhan roinan poistaja, ja sen jälkeen huolellinen ohennepesu niin pysyy maalit kiinni.
Epoksia en laittaisi. Maalin rakenne on kova ja kestää sinänsä kyllä kulutusta erinomaisesti, mutta ei iskuja. Maali sitäpaitsi liituuntuu, eli pinta tulee ajan myötä himmeäksi ja vaaleaksi. 2K-uretaanimaali on joustava, kestää iskuja ja pysyy hyvän näköisenä.

Jos kuitenkin hyvistä pulverivinkeistä huolimatta päädyt kotisutimiseen, niin hiekkapuhalluksen voittanutta pohjienkarhennusta ei ole. Ja sitten siihen on saatava heti pohjamaali päälle, eli ota nyt ainakin tuo pohjamaaalaus liikkeestä. Pinta kun alkaa tutkitusti ruostua jo 20 min. kuluttua hiekkapuhalluksesta...

Elastisuutensa ja iskunkestävyytensä vuoksi ei tuo vanha Miranolikaan ole ollenkaan huono maali. Paikkamaalina etenkään.
Taas menossa jonnekin...
Vastaa Viestiin