juha kirjoitti:
Juu, vanhan vaijerin perässä minäkin uuden paikalleen vedätin. Nyt kun sulla on tuoreessa muistissa toi vaijerin kulkureitti niin meneekö sulla vaijeri syylärin alemman kiinnityksen alta vai alemman ja ylemmän kiinnityksen välistä?? Mulla vaijeri kiertää syylärin alakiinnikkeenkin etukautta ja tuntuu herkästi muljahtavan vasemmalle linkkuun kääntäessä topparin väliin. Yläpuolelta vaijeri menee sen stongassa olevan pyöreän suojalangan takaa. Jotenkin näyttää että suorempi reitti on syylärin kiinnikkeiden välistä, pitänee muuttaa seuraavassa venttiilinsäädössä toi reitti.. Rasvaa sinne kannattaa vaijeriin ujuttaa kunnolla, on muuten ihan eri kytkin uudella vaijerilla vaikka vanhaakin oli tunnollisesti öljytty!
PS. etkös sä ollut se "hullu" joka ostit bemarin ja myit afrikaanon

Onkos nyt käynyt niin että tulit järkiisi vai

Ainakin nettisivuilla mollottelee pieni rd07 afrikkalaisen kuva...
Eipä tullut vaijerin kulkureittiä tarkemmin katsottua, kun vedin sen sillä vanhalla samaan paikkaan. Jotenkin kumminkin muistelisin, että se menisi kokonaan syylärin kiinnikkeitten takaa. Varmistan asian paremmin jahka pääsen pyörän viereen.
Rasvaamisesta vielä: Ensiksi ruukaan ujuttaa yläpäästä WD:tä tai vastaavaa, ja perään jotain sakeampaa. ATF tai koneöljy ei ala tahmaamaan ajan myötä. Uuden vaijerin rasvaukseen ennen paikalleenlaittoa ei kannata WD:tä käyttää, kun sinne saa helposti menemään parempaakin rasvaa.
On myös vaijereita (Einossa oli semmoinen kytkinvaijeri), joissa varpin päällä on nylonpinnoite. Kokemuksen katkeralla rintaäänellä voin kertoa, että niitä ei pidä mennä rasvaamaan ainakaan millään öljypohjaisella voiteella, sillä ne narahtavat ihan jumiin. Ehkä joku teflonpohjainen voiteluaine kävisi niihin.
Kaikki katkenneet kytkinvaijerit, mitä olen nähnyt, ovat hajonneet alapäästään siitä metalliholkin reunasta. Siihen ei sisuksen rasvaaminen paljon auta, mutta ehkä suihkaus spräyvaseliinia ko. kohtaan ja holkin sisälle silloin tällöin parantaisi kulutuskestävyyttä. Ja uusia vaijereita saa kaupasta.
Ei näissä hommissa voi järjestä tai järkiinsä tulemisesta puhua, mutta mulla tosiaan oli Dakari 2600 kilometrin ajan tässä keväällä. Ei se huono pyörä ollut, monessa suhteessa Afrikkalaista parempi, mutta ei ollut meikäläisen peli kumminkaan. Nyt mulla on taas Afrikkalainen alla, ja tätä en myy ikinä, se piti vaimollekin luvata. Turha ja kallis pyörienvaihto-operaatio sinänsä, sillä vanhalla Lakulla olisi ajellut vielä kauan ja remontin jälkeen vielä lisää. Mutta kuten sanottu, järki on näistä hommista kaukana.
Make & Laku