yleisrenkaat
Valvoja: Moderaattorit
yleisrenkaat
Terve kaikille... uusi olen täälä enduro puolella ja siksi olisikin pieni kysymys liittyen endurorenkaisiin. Olis nimittäin tarkoitus hankkia uudet. Ainoo ongelma tässä on ny se että malleja on liikaa enkä osaa valita niistä mulle sopivat. Noh missä ajan: lähinnä asvaltilla ja soralla.. en siis ole minkään mutapolun ystävä. Mitäs mieltä olette tästä Metzler enduro 3:sta.. onko se tommoseen tarkoitukseen hyvä? tai Michelin anakee? heittäkää jotain vinkkejä.. olisin todella kiitollinen. T: marcus
Kannattaa katsoa Raimon sivuilta erilaisista renkaista juttua ja kokemuksia, samoilla sivuilla muutakin hyvää asiaa, linkki tuossa, ja sivuille muutenkin tuo "Matkaendurot" tuossa yllä.
http://www.finnbike.com/matkaendurot/huolto.htm#rengas
Oman aloittelija kokemuksen mukaan, jos minkäänlaisella soralla aikoo yhtään enempi ajaa eturankaan kannattaa olla suht karkea, takarengas voi olla "sliksimpikin". Minä aloittelin sorateillä suht katurengas Michelinillä, olikohan T66 joka oli aika onneton niin etusena kuin takasena. Sen jälkeen tuli Michelin Sirac, takarenkaana ok, mutta etunen turhan hienokuvioinen. Nyt alla on edessä Continantalin TCK80, joka taitaa olla aika hyvä yleisrengas sekalaiseen ajoon, ja takan olen tykästynyt Mitaksen E-07:aan.
Mainitsemistasi renkaista en osaa sanoa, ainoa tapa selvittää mikä on omaan ajoon paras rengastus on kokeilla erilaisia yhdistelmiä. Minun ajoni on lähinnä GT kartan keltaisia ja harmaita viivoja pitkin, jonkinverran myös asfalttia. Siihen tuo rengastus on toimiva, joskin hieman meluisa, kuvio kun aiheuttaa ulvomista matkavauhdissa asfaltilla.
http://www.finnbike.com/matkaendurot/huolto.htm#rengas
Oman aloittelija kokemuksen mukaan, jos minkäänlaisella soralla aikoo yhtään enempi ajaa eturankaan kannattaa olla suht karkea, takarengas voi olla "sliksimpikin". Minä aloittelin sorateillä suht katurengas Michelinillä, olikohan T66 joka oli aika onneton niin etusena kuin takasena. Sen jälkeen tuli Michelin Sirac, takarenkaana ok, mutta etunen turhan hienokuvioinen. Nyt alla on edessä Continantalin TCK80, joka taitaa olla aika hyvä yleisrengas sekalaiseen ajoon, ja takan olen tykästynyt Mitaksen E-07:aan.
Mainitsemistasi renkaista en osaa sanoa, ainoa tapa selvittää mikä on omaan ajoon paras rengastus on kokeilla erilaisia yhdistelmiä. Minun ajoni on lähinnä GT kartan keltaisia ja harmaita viivoja pitkin, jonkinverran myös asfalttia. Siihen tuo rengastus on toimiva, joskin hieman meluisa, kuvio kun aiheuttaa ulvomista matkavauhdissa asfaltilla.
- Stobe
- Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500
Jos ajelee suurimman osa ajosta asfaltilla sekä poikkeaa välillä kovapohjaisilla sora/metsäautoteillä niin hyvä vaihtoehto on Metzeler Tourance. Rengas kestää kilometrejä aivan katurenkaiden veroisesti, eikä pyörä ole alta lipsahtanut tahi jumiin jäänyt.
Jos on mahdollista ajaa lähes kaikki ajonsa soralla ja surautella myös pienimpiä polkua, on (enduro)nappularengas oikea vaihtoehto. Itselläni on Misukan T63:sta positiivisia kokemuksia.
Itselläni on nyt "parjatut" Enduro 3:t alla ja toimivat hyvin myös pehmeämmissä paikoissa. Kulutuskestävyys ei ole Tourancen veroinen, mutta Saksasta tilatessa hinta/kestävyys suhde ei ole ongelma.
Asfalttipito ei muuten ole kaikissa matkaendurorenkaissa hyvä. Esim Bridgestone TW 47/48 oli kadunkulmissa jopa vaarallisen liukas.
Jos on mahdollista ajaa lähes kaikki ajonsa soralla ja surautella myös pienimpiä polkua, on (enduro)nappularengas oikea vaihtoehto. Itselläni on Misukan T63:sta positiivisia kokemuksia.
Itselläni on nyt "parjatut" Enduro 3:t alla ja toimivat hyvin myös pehmeämmissä paikoissa. Kulutuskestävyys ei ole Tourancen veroinen, mutta Saksasta tilatessa hinta/kestävyys suhde ei ole ongelma.
Asfalttipito ei muuten ole kaikissa matkaendurorenkaissa hyvä. Esim Bridgestone TW 47/48 oli kadunkulmissa jopa vaarallisen liukas.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
Oma pieni kommenttini Metzin Tourancesta takana. " Sillä ei ole kivaa missään pehmeämmässä maastossa, eikä oikein pystymetsässä märjissä paikoissa, ku ei vaan oikeen pure...". Kestävyydestä on väitetty hyväksi, ja kai se sitä onkin ku pitäis vaihtaa takanen piakkoin, ja renkaalla ajettu ~8000km.
En kyl tiedä onko tuo paljoo...?
En kyl tiedä onko tuo paljoo...?
"En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja. Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään." -kiitos Dave & Otto
- JSL
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Mulla on TKC80:t ja olen tykänny. Toimii kadulla ihan hyvin ja soralla myös. Pehmeässä mudassa menee helposti tukkoon, mutta aika harvoin on semmosta tullut vastaan. Soralla ei lähde yllättäen alta vaan aika hallitusti lähtee luistamaan. Mainittakoon, että mitään vertailukohtaa mulla ei ole; nuo on ensimmäiset renkaat ensimmäisessä moottoripyörässä millä voin sanoa ajaneeni.
Ko. kumeilla on ajettu nyt reilu 12tkm ja vielä on kuviota jäljellä takanakin. Taitaapi mun seuraavatkin kumit olla TKC80:t.
Ko. kumeilla on ajettu nyt reilu 12tkm ja vielä on kuviota jäljellä takanakin. Taitaapi mun seuraavatkin kumit olla TKC80:t.
- mopopoitsu
- Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Anakee oli ankee kaikilla pikitietä pehmeämmillä alustoilla. Mopona tuolloin DR600. Samaa sarjaa jonkun T66 kanssa (jotka oli alla AT:ssa) Kerran mulla oli TA:ssa jotku Duron Endurot ja ne piti yllättävän hyvin ainakin tuon mopon alla. Nyt ole mainostanut tuolla myyntipalstalla Metzelerin Karoita, kun tilasin niitä yli oman tarpeen (tai riippuu kuinka kerkiää ajelemaan).
- PilcQ
- Pyörä: Honda XRV 750 -96
- Viesti:
Itse on tullut käytettyä Afrikkalaisessa Dunlop Trailmax:eja johtuen juuri suurimmaksi osaksi asfaltti & isompia hiekkatie valikoimasta. Ikävä kyllä moisia teitä, mutta pääkaupunkiseudulla jotenkin menee vähän pakoksi. No kuitenkin kertaakaan eivät ole yllättäneet ja tuo brittien Afrikkalais-saittilla näyttivät rengas kyselyyn osallistuneet kanssa jotenkin tykkäävän...
http://www.xrv.org.uk/tyre_poll/tyre_poll_results.php
http://www.xrv.org.uk/tyre_poll/tyre_poll_results.php
-
Jukka Talja & XRV750
Jukka Talja & XRV750
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Minä ainakin tykkään kuin hullu puurosto...eli pitää asfalttilla erittäin hyvin olkoon keli ja/tai asfaltti minkälaista tahansa.JIIÄSSÄ kirjoitti:Minkäslaiset Anakeet on märällä asfaltilla??
Mutta kuten jo joku aiemmin totesinkin on nuo asfaltti ja ison/kovan hiekkatien renkaat.
Terveisin
Mika TA-91
Metzeler tourance on hyvä ja hiljainen yleisrengas jos asfaltilla tulee vähänkin enemmän ajettua. Pitää toki sorallakin ja on kovapohjaisilla sorateillä ok mutta esim. juuri lanattu irtosorapintainen tie menee vähän kuin kuulilla ajellen.. Afrikkalaisen alla takarengas meni 14tkm millin rajaan, etunakilla olisi ehkä vielä ollut pari tuhatta elämää jäljellä noilla lukemilla. Tourance sopii varmaan raskaampaan matkaenskaan paremmin kuin kevyeen yksimäntäiseen jolla sorkkuajelu on epäilemättä paljon mukavempaa.
Joo toi Metzelerin Tourance on hyvä yleisrengas raskaaseen enskaan.juha kirjoitti:Metzeler tourance on hyvä ja hiljainen yleisrengas jos asfaltilla tulee vähänkin enemmän ajettua. Pitää toki sorallakin ja on kovapohjaisilla sorateillä ok mutta esim. juuri lanattu irtosorapintainen tie menee vähän kuin kuulilla ajellen.. Afrikkalaisen alla takarengas meni 14tkm millin rajaan, etunakilla olisi ehkä vielä ollut pari tuhatta elämää jäljellä noilla lukemilla. Tourance sopii varmaan raskaampaan matkaenskaan paremmin kuin kevyeen yksimäntäiseen jolla sorkkuajelu on epäilemättä paljon mukavempaa.
Viime vuonna ajelin yhdellä satsilla 17.000 km, aika paljon asfalttia ( Saksan reissu mm.)) mutta kanssa soraa. Se on ihan hyvä hiekkateillä. Upottavilla metsäpoluilla aika onneton kuitenkin.
Ongelma vaan on se, että pitäis vahtaa renkaita viikon välein, että olisi sopivat aina alla. Karooilla ajelin loppukesästä hiekkateitä. Ne on hyvät, mutta kuluu nopeaan.
Huomenna menen Kemoraan Touranceilla, mutta sunnuntaiksi en varmaan jaksa vaihtaa Karoita alle tonne Oulun reissulle. Olen kyllä opetellut vaihtamaan renkaat itse, eikä se niin vaikeaa ole.
Pekka
Mulla meni Kemoran reissu puihin eli oranssia kotkaa ei siellä nähdä. Pitäkäähän hauskaa. Sattuipa vielä hyvät kelit. ..kele.Pekkavee kirjoitti: Huomenna menen Kemoraan Touranceilla,
Mielestäni, millä tahansa renkaalla pärjää missä tahansa jos vaan on ajonopeus kohdallaan, paitsi, silloin kun ajetaan yhtäkymppiä todella erittäin huonolla alustalla. Siinä ei pidä kunnolla kuin kunnon trial-rengas (tai vuoden ajasta riippuen piikkikumi). Valitettavasti ne trial-renkaat vaan sulaa alle jo sadoissa kilometreissä maantienopeuksissa.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen eli endurorenkaista niin älä ainakaan osta Metzeler Enduro kolmosia, ennemmin sitten Tourancet. Niiltä ainakin aina osaa odottaa ettei ne pidä. Itse ajelin pari satsia Touranceja TA:lla ja toimivat ja kestivät loistavasti.
Vaikka itse aion kääntyä Michelin T63 leiriin niin edelleen suosittelen Contin TKC80:ä matkaenduroon. Sillä saa aika varman tuntuman tiehen, poislukien ne märät saviset tiet johon minä en ole saanut mitään tukea koskaan millään renkaalla (toivottavasti tuo T63 sen tuen antaisi).
Riku
Yllättävän huonoksi tuo Tourance on tuolla foorumilla rankattu kun se testeissä maailmalla on ollut menestyjä. Nyt toista kesää Touranceilla ajaneena olen ollut tyytyväinen verrattuna Bridgestonen TW101/152 -malliin.PilcQ kirjoitti: http://www.xrv.org.uk/tyre_poll/tyre_poll_results.php
Kuten moneen kertaan todettu rengas on asfaltilla ja sorateillä hyvä, suolle eikä savivelliin niillä ei ole asiaa kuten ei oikeastaan AT:llä muutenkaan. Niihin olosuhteisiin on 50-100 kiloa kevyemmät laitteet parempia.
Itseäni Tourancessa viehättää hiljaisuus, yllätyksettömät ajo-ominaisudet ja kulutuksenkesto. Ei niitä renkaita huvikseen viitsi vaihdella.
404 HTTP Error File not found