Kumpi bensa toimii paremmin?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Kumpi bensa toimii paremmin?
Nii oon tässä pähkäilly että kumpi octaani arvo olis parempi mun 93:seen dr:ään 95 vai 98? Nimittäin edellisessä pyörässä (dr 125 -83) todela huomas eron noitten bensojen välillä 98:silla tehoja oli paljon enemmän ku 95 bensalla.
ja sit sellanen juttu et mistähän johtuu että pakoputkesta pukkaa savua ajon jälkeen? voutaakohan pahastikki öljyä oliskohan aika vaihtaa mäntä ja männä renkaat?
ja sit sellanen juttu et mistähän johtuu että pakoputkesta pukkaa savua ajon jälkeen? voutaakohan pahastikki öljyä oliskohan aika vaihtaa mäntä ja männä renkaat?
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Käsittääkseni korkeampi oktaaniluku on aina parempi. Ainakin teoriassa. Käytännössä en tiedä, tunteeko eroa. Auton ohjekirja kertoo, että kun tankkaan 98:a 95:n sijaan, tulee 5 Nm lisää vääntöä.
Itse olen aina käyttänyt "pienmoottoreissa" (lue: muissa kuin autossa) ysikasia. Hintaero ei ole niin suuri että homma kaatuisi siihen. Mielipidekysymys varmaan, mutta itse ajan aina 98:lla.
Mitenkäs muut

Itse olen aina käyttänyt "pienmoottoreissa" (lue: muissa kuin autossa) ysikasia. Hintaero ei ole niin suuri että homma kaatuisi siihen. Mielipidekysymys varmaan, mutta itse ajan aina 98:lla.
Mitenkäs muut
Taas menossa jonnekin...
Tuskinpa on mitään hyötyä tankata 98:a. Tuskinpa dr:n sytkä säätelee itseään nakutuksentunnistimen avulla joten Lisätehoa ei ole tiedossa oktaanin vaihtamisella suurempaan. Jos pyörä ei nakuta 95:llä ja valmistaja suosittaa sen käyttöä en nää mitään syytä miksi sitä pitäisi ajaa 98:lla.
Autot on vallan eri juttu koska niiden polttoaineen ja sytytyksen ohjailu perustuu osittain anturien antamaan tietoon ja niin ollen ne pystyvät hyödyntämään korkeamman oktaanin mukana tuoman edun. Varsinkin turbo autoissa tämä ero on tunnettavissa jopa persuuksissa.
Autot on vallan eri juttu koska niiden polttoaineen ja sytytyksen ohjailu perustuu osittain anturien antamaan tietoon ja niin ollen ne pystyvät hyödyntämään korkeamman oktaanin mukana tuoman edun. Varsinkin turbo autoissa tämä ero on tunnettavissa jopa persuuksissa.
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Edellä mainittu on totta, mutta varsinkin korkeaviritteisissä moottoreissa nakutusta ei välttämättä huomaa (ennen kuin se on romuttanut moottorinJuppe kirjoitti:Tuskinpa on mitään hyötyä tankata 98:a. Tuskinpa dr:n sytkä säätelee itseään nakutuksentunnistimen avulla joten Lisätehoa ei ole tiedossa oktaanin vaihtamisella suurempaan. Jos pyörä ei nakuta 95:llä ja valmistaja suosittaa sen käyttöä en nää mitään syytä miksi sitä pitäisi ajaa 98:lla.
-
niffestone
Itse käytin alkuunsa 98:ia dr:ssä kun sitä piti vanhaan k*tupyöräänkin laittaa, mutta sitten muistin että tollaseen maamoottoriseen dr:ään voi tankata afrikankin pensaa niin mitä sitä suotta 95:sta parempaa täälläkään tankkaamaan. Yhtälailla se lotkottaa eteenpäin. Puristussuhde on 1:9,5 kun se oikeissa enduroissa on luokkaa 1:12,5 jopa 1:13,5 (toimiiko vielä muuten 98:lla?)
EDIT: Puhun siis 650:sta, kysyjällä tais olla 350 jonka "kireydestä" en tiedä, mutta tuskin vaatii erikoisempaa kastiketta.
EDIT: Puhun siis 650:sta, kysyjällä tais olla 350 jonka "kireydestä" en tiedä, mutta tuskin vaatii erikoisempaa kastiketta.
-
niffestone
Jep -näinhän se on, mutta yllättävän helposti näiden tavallistenkin fillareiden tulee annettua vähän nakutella aina silloin tällöin (jarrua ilman kytkintä tai moottorijarrulta kiihdytykseen ilman alaspäin vaihtamista ym. ym. - kyllähän tää iso pyörä vääntää
- mutta ei vaan ajella riittävällä kierrosluvulla
) ja sitä nakutusta kun ei aina välttämättä huomaa. Siksi se ei välttämättä ole vielä hätävarjelun liioittelua, vaikka saattaa läheltä liipatakin... 
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Ainakin autopuolella 98 oct. käyttö 95 oct. tarkoitetussa vermeessä sotkee tulpat ihan totaalisti.
Itse olen ajellu 98 sekä 95 oct. ja on pelannu. ja 95 oct vain jos ei iltasella ole automaatista muuta saanu
Itse olen ajellu 98 sekä 95 oct. ja on pelannu. ja 95 oct vain jos ei iltasella ole automaatista muuta saanu
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
-
marko.virkajarvi
95
95 sopii ruohonleikkuriin ja volvoon mutta ei korkeaviritteisiin mopoihin.