Rautaperse

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Creature kirjoitti:Rautaperseen jalo idea ymmärtääkseni on myös ja erityisesti kiinnittää huomiota näihin väsymys- ym riskitekijöihin. Ei siis vain ajaa hampaat irvessä (rauta)perse edellä puuhun läpi harmaan kiven sisulla periaatteella - vaan - tarvittaessa keskeyttää. Ja tämä se taitaa härmänsisujätkälle olla yleensä liikaa. Tässä suhteessa Iba-touhut ei ehkä istukaan kulttuuriin tai ainakaan monille meistä.
Ei me suomalaiset kilpailuviettimme suhteen olla kovinkaan omituinen kansa. Eiköhän niitä rautaperseitä ajella vaarrallisen väsyneenä muuallakin kuin meillä.

Sen verran olen niihin rautapersesääntöihin perehtynyt, että siellä kehotetaan olla ajamatta väsyneenä kuten myös ylinopeuden ajaminen suorituksen aikana ei ole sallittua. Kuitenkaan kun kumpaakaan ei pystytä aukottomasti valvomaan niin molempia varmasti tehdään. (tosin pienen ylinopeuden ajaminen on turvallisuuden kannalta hyvä juttu jos vaihtoehtona on väsyneenä ajaminen) Jotkut saattavat kyllä ajaa ihan rajoitusten mukaakin ja jotkut pystyvät ajamaan ton matkan terveellisen pirteänä, mutta he lienevät vähemmistönä.

Vaan eipä ne rautaperseilyt ole pahinta liikenteen vaarantamista ja mun puolesta ajakoot ketkä tykkäävät ajaa.
tapolo

Rautaperseestä

Viesti Kirjoittaja tapolo »

Kaksi rautapersettä ajaneena voisin sanoa, että ei 20-24 tunnin ajo moottoripyörällä välttämättä väsytä yhtään. Moottoripyörä on syystä tai toisesta tässä suhteessa aivan eri asia kuin auto.

Toisaalta olin juuri kesällä myös Kolarissa Twin Challengessa, jossa ajettiin enskoilla ~20h. Tuskin siinäkään ketään ainakaan nukuttamaan alkoi kesken ajon, vaikkei varmaan mitään batteryä ollutkaan tarjolla.

Kun tuomitsette eri harrastusmuotoja, yrittäkää muistaa, että ihmiset ovat erilaisia ja sopeutuvat eri asioihin eri tavoin. Joillekin ihmisille yli puolenyön valvominen on iso juttu, eikä heidän kannata lähteä rautapersettä ajamaan.

Olisiko vähän sama kuin maratonissa ja vuorikiipeilyssä. Joillekin se passaa, joillekin ei. Mitään erityistä syytä tehdä niin ei tarvita; tai kuten Mt. Everestin valloittaja sanoi syyksi kiivetä sinne: "because it's there".
Tonppa
Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Moottoripyörän selkään nukahtaminen onnistuu kyllä liiankin helposti, vaikka oli katteeton hornetti. Yövuoron jälkeen kun lähtee ajamaan samoilla silmillä pitkää matkaa, niin ennenpitkää se tapahtuu. Oli muuten juuri Kotarin hakureissu seinäjoelle. Vähä luppas silimät ja hetikohta oli chevy blazeriin turvaväli 43 cm. Seuraavalla P-paikalla nukuin otta nyrkkiä vasten 15 min ja sitte taas helepotti.

Samaisella hornetilla tuli ajettua 20 000 km kesässä. mm. pääsiäisenä kävin levillä (aurinkopaikan pihalla eturinteessä sohjoa puoleen sääreen, paikan omistaja säntäsi kameran kanssa pihalle! :D ) Ja muutamama karvan alle tuhannen kilsan siivu samalta istumalta.

Mutta ne ei ollu mitään siihen verrattuna ko mie sitte vaihoin ex-temporee hornetin siihen SXC:hen seinäjoella. Seinäjoelta täryyttelin tornioon. Oli pikkunen kulttuurishokki!! Ja p*rseshokki. Moto-Seinäjoella eivät uskoneet ko jälemmin soittelin ja kerroin et ajelin tornioon.
Kauppa- ja teollisuusministeriö
PanZer
Pyörä: V-Strom 650

Viesti Kirjoittaja PanZer »

Tonppa kirjoitti:Mutta ne ei ollu mitään siihen verrattuna ko mie sitte vaihoin ex-temporee hornetin siihen SXC:hen seinäjoella. Seinäjoelta täryyttelin tornioon. Oli pikkunen kulttuurishokki!! Ja p*rseshokki. Moto-Seinäjoella eivät uskoneet ko jälemmin soittelin ja kerroin et ajelin tornioon.

Heh, nuo pyöränhakureissut on aika hauskoja. Itse kävin vaihtamassa viime kesänä päiväseltään pyörän liikkeessä 550 km:n päässä. Sieltä sitten saman tien illaksi TA:lla kotiin. Eipä siinä mitään, mutta kun se vaihdossa tyrkkäämäni pyörä oli... sanoisinko, en tiedä... okei... Yamahan Majesty 125 s***tteri, jolla tuli vain muutaman kilsan työmatkoja ajettua :D

Mutta hyvä sekin oli ajaa, mennessä oli oikeastaan rikki vain selkä, tullessa enemmän polvet (TA:n tiukempi polvikulma). Selkä puolestaan parani, kun oli niin miehekäs ajoasento extraleveällä tangolla 8)

Sattui muuten juuri se elokuun päivä, kun oli Neste-ralli. Osuin sitten illalla palatessa vielä pahimpaan ruuhkaan. Olisi pitänyt tajuta rannikon kautta kiertää. Mennessä taisin olla enemmänkin itse rallikuskien tien tukkona :?
Hauskinta on kahdella pyörällä, moottorilla tai ilman...
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Kaupunkiajelun, tavarankuljetuksen tms mielekkyys on puhtaammin nimenomaan oman maun mukainen asia eikä näin ollen niin kipeästi perusteluja kaipaakaan, mutta iba-juttujen ”tuomitseminen” vaaralliseksi älyttömyydeksi on huonompi juttu pelkkien omien tuntojen ja ominaisuuksien perusteella. Emmehän me fiksuina ihmisinä esim lentoliikennettäkään pidä typeränä ja vaarallisena leikkimisenä, vaikka tiedämme, ettei omat valmiudet ja ominaisuudet takuulla riitä tuomaan tosta vaan vaikkapa suurta matkustajakonetta ehjänä alas.

Se mikä ei itseltä onnistu onnistuu kyllä monilta muilta. Vaikkei iba-touhut vaadi soveltuvuustestejä ja ammatillista koulutusta on se silti viisasten juttu eli ”vain” niille, joiden itsekuri ja ominaisuudet riittää ohjeiden mukaiseen toimintaan eli tarvittaessa vaikka keskeytykseen. Itse aion joskus kokeilla. Saa nähdä miten käy. Jos jää kesken niin jatketaan sitten normaalina matkailuna.

Onneksi on vapaus valita harrastusmuoto. Onnea ja järkeä kaikkiin suorituksiin.
vkoivu

Creature kirjoitti:Kaupunkiajelun, tavarankuljetuksen tms mielekkyys on puhtaammin nimenomaan oman maun mukainen asia eikä näin ollen niin kipeästi perusteluja kaipaakaan, mutta iba-juttujen ”tuomitseminen” vaaralliseksi älyttömyydeksi on huonompi juttu pelkkien omien tuntojen ja ominaisuuksien perusteella. Emmehän me fiksuina ihmisinä esim lentoliikennettäkään pidä typeränä ja vaarallisena leikkimisenä, vaikka tiedämme, ettei omat valmiudet ja ominaisuudet takuulla riitä tuomaan tosta vaan vaikkapa suurta matkustajakonetta ehjänä alas.

Se mikä ei itseltä onnistu onnistuu kyllä monilta muilta. Vaikkei iba-touhut vaadi soveltuvuustestejä ja ammatillista koulutusta on se silti viisasten juttu eli ”vain” niille, joiden itsekuri ja ominaisuudet riittää ohjeiden mukaiseen toimintaan eli tarvittaessa vaikka keskeytykseen. Itse aion joskus kokeilla. Saa nähdä miten käy. Jos jää kesken niin jatketaan sitten normaalina matkailuna.

Onneksi on vapaus valita harrastusmuoto. Onnea ja järkeä kaikkiin suorituksiin.
Mikäli tämä oli mulle suunnattu niin en mä niitä tuomitse. Vaarallisia ne voivat olla, mutta niin on moni muukin juttu.

Kuten sanottua niin osa rautaperseilijöistä voi ehkä ajaakin sen pätkän turvallisen pirteänä, mutta harvavssa on sellaiset ketkä pystyvät pirteänä ajamaan noin paljon vuorokauden aikana. Se kuinka pirteä pitää olla turvalliseen mopoilemiseen on tietysti mahdotonta määrittää.

Ne ketkä pystyvät 'helposti' ajamaan sen helpoimman rautaperseilyn saattavat hyvinkin kokeilla sitä seuraavaksi helpointa. Tietynlaista rajojejensa hakemistahan se koko homma on.
JJ
Pyörä: BMW R1200 GSA

Viesti Kirjoittaja JJ »

Olen joskus ollut havaitsevinani lievää ( :wink: ) ristiriitaa noiden virallisten sääntöjen ja ajokertomusten välillä...

Lentoliikennevertaus sopii sinänsä hyvin, sillä käsittääkseni siellä jos missä lepoaikoja todella vahditaan.
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Joskus söhmissä (sfnet.harrastus.mp) sain ihmiset tosi pahalle tuulelle kun kritisoin rautaperseilyä. Ensinnäkin terve suomalainen mies s**tana ei jätä hommaa kesken p*rkele jos on enää 200 v*tun kilometriä jäljellä.

Koitin kuuluttaa koko nettiyhteisöä, josko kukaan tuntisi ketään, joka olisi jättänyt rautaperseen väsymyksen vuoksi kesken. Ei löytynyt ketään. Eräs kertoi jättäneensä jonkun ihme 3000mailin monenpäivänajon kesken, koska ei olisi ehtinyt lauttaan. Tosin kun luin tämän matkakertomuksen tämäkin keskenjättö oli yhden 3000 mailin suorituksen korvaaminen 2000maililla plus 1000 maililla päälle. Ja jotta tämä onnistui, tämä sankari veteli 170km/h lasissa Eestin läpi, jotta ehti seuraavaan lauttaan...

Että niin ne säännöt ja teot taistelevat toisiaan vastaan. Varmaan on ihmisiä, jotka tuon suorituksen tekevät turvallisesti, mutta paljon on niitä, jotka lähtevät kaverin mukaan hetken mielijohteesta ja sitten muistavat viimeiseltä kuudelta tunnilta vain kaverin perävalon.

Eräs tuttuni ajettuan rautaperseen sanoi, että maailman paskin reissu. Piti ajaa tuli persiin alla kaikkien kiinnostavien paikkojen ohi. Ja kun pelasi varman päälle, tuli aika pitkiäkin siivuja vedettyä ihan varoiksi semmoinen 140-150 lasissa, jotta sitten lopussa jos väsyttää, voi pitää vähän enemmän taukoja.

Itse olen ajanut Murmanskista Tampereelle yksillä silmillä. Ei koskaan enää...

-Tero-
vkoivu

Adventure kirjoitti: Koitin kuuluttaa koko nettiyhteisöä, josko kukaan tuntisi ketään, joka olisi jättänyt rautaperseen väsymyksen vuoksi kesken. Ei löytynyt ketään.
Harva sen varmaan kesken jättää, mutta niistä harvoista vielä harvempi sitä keskeyttämistään mainostaa. Sehän se vasta noloa olisi.
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Mikäli tämä oli mulle suunnattu niin en mä niitä tuomitse
Ei ei. Ei kenellekään yksin vaan yleisesti.

Periaatteessa tää on just viisasten laji. Käytännössä taas tällaset ajot tosiaan herättää yllytyshullujen kiinnostuksen kun siitä vielä saa todistuksen, jota sitten näyttää ja samalla kertoa miten lujaa tuli ajettua hautapaikkaa halveksuen = pilattua koko jutun idea.
Ja kun pelasi varman päälle, tuli aika pitkiäkin siivuja vedettyä ihan varoiksi semmoinen 140-150 lasissa
Varman päälle. Niinpä.

No mutta... Aattelen ajoa jonkinlaisena testinä ja onhan se nyt yks äijämeriitti lisää, jos onnistuu. Turha sitä on kieltää. Totuus on, että kyllä se hattu nousee oikeasti vasta Mongolia tourille ja muille vastaaville. Ja erityisesti asialliselle käytökselle tuolla yhteisellä pelikentällä, vai pitäiskö sanoa ennemmin ajoradalla.

Otetaan iisisti.
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Moron,

Olen ajanut 3 rp-ajoa, eikä niissä ole sattunut kuin yksi vaaratilanne, kun pitkällä suoralla rekkaa ohittaessa alkoi vasemmalta pusikosta tuupata asuntoauton nokkaa tielle. Mikään kovin läheltäpiti-tilanne tuokaan ei silti ollut, eikä millään tavalla johtunut retken luonteesta. Myönnän myös ajaneeni lieviä ylinopeuksia, mutten sen enempää kuin yleensäkään. Mitään kiirettähän noilla retkillä ei sinänsä ole, jos ei sitä itselleen tee.

Tyhmäähän se olisi väittää, ettei missään vaiheessa väsytä, jos ajaa 24 tai 36 tuntia putkeen. Tärkeää onkin tunnistaa oireet itsestään ja levätä välillä. Omat rajansa pitää tuntea, ja siksi pitää olla aiempaa kokemusta pitkien matkojen ajamisesta. Mulle ei ole muutenkaan niin harvinaista, että ajan autolla tai moperilla 700-1000 km päivässä, siis reilusti alle vuorokaudessa.

On vähän vaikea järkisyin perustella, miksi moiseen reissuun pitää lähtiä. Nämä mp-hommat kun muuten yleensä ovat loogisin järkisyin perusteltavissa??? Mulle ne ovat olleet nautinnollisia reissuja (AT:n satulassa, kyllä!), joilla on saanut kerrankin ajaa kyllikseen, ja samalla retkellä nähdä monta hienoa tietä ja paikkaa. Oli tosi upeaa ajaa keskiyön auringossa Pohjois-Norjassa ja lapissa, ja nähdä Tenojoki ja tunturimaisemat pohjoisesta paistavan auringon kultaamina. Tavallisella retkellä luultavasti nukkuisin tuohon aikaan. Ja siinä on jotain sinänsä hienoa olla reissussa, pysähtyä välillä ottamaan kuva tai katsomaan jotain, ja jatkaa taas matkaa kauas johonkin.

Ymmärrän kyllä rp-ajojen saaman kritiikin, ja onhan se osittain aiheellista. Vastuu on kuitenkin aina kuljettajalla eikä millään yhdistyksellä.

Itselleni nuo kolme virallista suoritusta ehkä riittävät. Olen saanut niiden suunnittelusta, ajamisesta ja kollegojen tapaamisesta arvokasta kokemusta siitä, miten tulee menetellä pitkiä matkoja ajaessa, ja olen oppinut tunnistamaan omat vaatimattomat rajani. Ajelen kyllä vielä varmasti lähes vastaavia reissuja, mutten tarvitse niistä todistuksia Mr. Polvilumpiolta. Tai katsotaan nyt sitten...

Ketään ei kuitenkaan pakoteta ajamaan rautaperseitä.

Make & Laku
juhan
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009

Viesti Kirjoittaja juhan »

Minulle rautaperseajo sinänsä ei ollut itsetarkoitus, mutta rekkarinalusta jossa lukee "Iron Butt", se se on rokkii - no ehkä vähän uskontooki?
Hei miettikää vähän, kaikki jotka jostain jotain niinku ymmärtää tai jotain, niin näkee heti, että toi on kova jätkä mopon päällä.
Mitä sitä vanha äijä muuta tarttee ku vähän respektii, ikä pelkästään ei riitä niinku ennen. Pennut on kaikki niin tietäviä ja sillee.

ss1000 & bb2500k, jahka näistä toivutaan niin lisää ...

(ehkä tää pitäis laittaa .orkkiin, niin sais kunnon vastaukset...?)
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
HarMi
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long

Viesti Kirjoittaja HarMi »

juhan kirjoitti: rekkarinalusta jossa lukee "Iron Butt", se se on rokkii - no ehkä vähän uskontooki?
Hei miettikää vähän, kaikki jotka jostain jotain niinku ymmärtää tai jotain, niin näkee heti, että toi on kova jätkä mopon päällä.
Mitä sitä vanha äijä muuta tarttee ku vähän respektii, ikä pelkästään ei riitä niinku ennen.
Kuulostaa HD-miehen Kadonneen respektin metsästykseltä.

VELLIPERSE-kyltti rekkarin alla kertoisi että kuskin huumorintaju ja itsetunto on kunnossa. Omasta mielestäni sääntöjen mukainen rautaperseajo on aivan sama kuin paneskelu ilman hikeä. Matka-ajo sellaisenaan on OK. Kunnioitusta tulee jos ajaa esim. vauhdikkaasti yhden maratonin verran krossirataa isolla matkaendurolla tai RATAPERSEajoissa reippaasti yli tuhat km kunnon keskinopeudella.
Viimeksi muokannut HarMi, Pe Heinä 27, 2007 10:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
routaisten peltojen pehtoori
tapolo

Ei säännöissä kielletä vauhdikasta ajoa.

Viesti Kirjoittaja tapolo »

Ei säännöissä kielletä kovaa ajamasta, vaan pyydetään ajamaan lain ja rajoitusten puitteissa.

Voithan sitä käydä Saksassa ajamassa vaikka BB2500K Goldin, eli 2500 km vuorkaudessa. Mahtaa tehdä koko vuorkauden keskinopeudeksi reilusti yli 100 km/h, jossa on varmasti jo tekemistä. Ja kun nopeudet nousee, kulutus kasvaa aiheuttaen lisää taukoja, ja kuskikin väsyy eri tavalla..

Ei mahtaisi onnistua minulta.

Katsokaahan IBA Finlandin sivuilta:
http://www.ibafinland.fi/ajosuoritukset.php
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Ei täällä olla tuomitsemassa ketään vaan ihmiset vaan ihmettelee "mitä järkeä" ja samalla esittää omia perustelujaan miksi heistä Rautaperse on ihmettelemisen arvoista.

Olen itsekin joskus hakenut rajoja kuten hiihtämällä älyttömiä lenkkejä, syöden loppumatkasta lunta kun on juomat loppuneet ja viimeiset 5km kantanut suksia kun ei ole käsissä ollut enää voimia. Olen (sauva) kävellyt 7h putkeen. Tosin tämä vielä silloin kun laji oli hiihtäjien kesätreeni eikä mummojen muotilaji. Polkupyörällä olen ajanut 300km 14 tunnissa perse ruvella. Ja niin edelleen. Kaikissa näissa em. lajeissa on kuitenkin väsyneenä virheen tekemisen seuraus ollut maksimissaan nilkan nyrjähdys tai asfaltti-ihottumaa. Väsymys on ollut enemmänkin fyysistä kuin psyykkistä. En pidä väkisin valvomisesta ja siksi rautaperseajon staattinen oleilu pyörän päällä ja luultavasti väsyneenä ei tunnu mielestäni itselleni sopivalta. Varsinkaan kun riskit väsyneenä alkavat kasvaa ja mopolla virheily aiheuttaa usein melko vakavia seurauksia.

Toki jokainen saa tehdä mitä haluaa. Itse en vain moista aikataulutettua ajamista ymmärrä. Sallittakoon se minulle.
Vastaa Viestiin