Moottoripyörille nopeusrajoitus Dakariin

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Pekkavee kirjoitti: Sen hirven nopeus on ehkä 15 m/s joten se tarkoittaa, että matkaa pitäisi sivusuuntaan olla ainakin 60 m, jotta ehtii reagoida ennen törmäystä.
Kovaa menee hirvi. Mulla on ollut jo kaksi kertaa tuuria tänä keväänä, kun ovat vaan seistä jököttäneet penkalla. Ovat varmaan olleet nuoria pelkureita, kun ovat vielä karkuun kääntyneet... :shock:
Taas menossa jonnekin...
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Hirven nopeus on semmoinen, että se on jo kadonnut tien yli mettään ennenkuin ehdit edes pelästyä. Näitä todella läheltä piti -tilanteita on sattunut jokusia, mutta onneksi osumia ei ole tullut. Kop kop.

Make & Laku
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kokemuksesta voin sanoa että metsä/pelto pätkillä voi joskus perässätulija huomata hirvet ennen edellämenijää... Ja yrittää vilkuttelemalla/toitotamalla kiinnittää huomiota.

Eli jos takana alkaa valot vilkkua ja torvi soida kannattaa ensiksi tarkistaa etumaasto eikä heti kuikuilla taaksepäin.

Omalle kohdalle tämä osui joskus muinoin urheilu fiiulla, eli siis tavallaan autolla, ajellessa.
Leveämmällä ajokilla olisi osunut hirveä takajalkoihin, vaan kapea fiiu mahtui tuurilla pientareen kautta ohi.
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Pekkavee kirjoitti:Toi 150 km/h voi olla aika hengenvaarallinen vauhti jossain Dakarin kivikoissa. Suomessa hyvällä metsäautotiellä ei niin suurta riskiä ole tolla vauhdilla.
Pekkavee kirjoitti:Ja nämä kaikki pitää ottaa huomioon sen 4 sekunnin sisään, mitä olen tuolla jossain kirjoittanut. Neljä sekuntia eteen, taakse ja sivuille. Ja tämä kaikki on tietysti yhteydessä vauhtiin 150 Km/h on 41.66 m/s 50 km/h on 13.88 m/s. Laske itse mihin neljässä sekunnissa ehtii.
Duodaduoda... On tainnut tohtori Jekyll ja Mr Hyde olla vuorotellen näppiksen ääressä... Tai sitten siellä Raahen seuduilla on varsin mielenkiintoisia (tai paremminkin mielenkiinnottomia) metsäautoteitä; näkyväisyyttä pitäisi siis olla +160m joka suuntaan, jotta ei olisi "niin suurta riskiä". :wink:
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Ylimatti kirjoitti:Hmm...tiedän että olen pelkuri kun tykkään ajella noilla yleisillä sorateillä vaan sellaista 40...70 km/h.
Viime kesänä "jossakin" lapissa huristelin pippeli pystyssä sataaneljääkymppiä puolileveää soratietä ja nauroin ääneen kun oli niin kivaa.
Kyllähän se niin on ainakin omasta mielestä, että jos vauhdit rupeaa vähän väliä olemaan päälle satasen, niin tie on, ainakin itselleni, jo liian iso.
Jos lipsauttaa kanervikkoon, niin siinä on vissi ero ajeletko sinne sataa, vai 70-80 kmh.

Eli pikkutiellä 70 kmh. tuottaa takuulla yhtä paljon adrenaliiniä kuin "soramoottoritie" 100-120 vauhdissa, riskit vaan on hiukan pienemmät.
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Ylimatti kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti: Sen hirven nopeus on ehkä 15 m/s joten se tarkoittaa, että matkaa pitäisi sivusuuntaan olla ainakin 60 m, jotta ehtii reagoida ennen törmäystä.
Kovaa menee hirvi. Mulla on ollut jo kaksi kertaa tuuria tänä keväänä, kun ovat vaan seistä jököttäneet penkalla. Ovat varmaan olleet nuoria pelkureita, kun ovat vielä karkuun kääntyneet... :shock:
Tosiaan kyllä hirvi tuntuu kulkevan.....

Autokoulussa joskus muinoin opetettiin, että "kierrä hirvi vaaratilanteessa takaa" ? mitä ootte mieltä.
Itse olen pari kertaa hirven kans joutunu jarrutteleen, ei onneksi tarvinnut lähteä kiertämään, toisella kertaa hirvi hyökkäs suoraan eteenpäin, toisella tulosuuntaansa.

eli fifty, fifty on saldo tällä hetkellä
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

AriK kirjoitti:Tosiaan kyllä hirvi tuntuu kulkevan.....

Autokoulussa joskus muinoin opetettiin, että "kierrä hirvi vaaratilanteessa takaa" ? mitä ootte mieltä.
Itse olen pari kertaa hirven kans joutunu jarrutteleen, ei onneksi tarvinnut lähteä kiertämään, toisella kertaa hirvi hyökkäs suoraan eteenpäin, toisella tulosuuntaansa.

eli fifty, fifty on saldo tällä hetkellä
Jos se hirvi on jo reilusti menossa yli, niin ei se kovin herkästi enää käänny. Mutta jos se on vasta tulossa tielle, niin saattaa todeta, että en ehdikään. Näin niitten tapausten perusteella, mitä kohdalle on sattunut.

Ei hirvi tahallaan auton tai mopon alle juokse, sillä vaan on ongelmana se, ettei se ymmärrä ajoneuvon olemusta ja nopeutta. Vähän niinkuin naapurin pikkupoika, jota kehotin olemaan varovaisempi maantiellä polkypyöränsä kanssa:"Mä ajan niin lujaa, ettei autot saa mua kiinni". Sanovat, ettei hirvi osaa arvioida yli kuudenkympin nopeuksia, mikä on sen oma huippunopeus.

Jos hirvi kokee, että auto on sen kulkureitillä ja etupuolella, se kääntyy muuhun suuntaan. Jos se sensijaan uskoo pystyvänsä eteenpäin juoksemalla karistavansa häiritsijän taakseen, niin ei varmaan käänny. Tilanne on sama kuin ajettaessa lehmiä laitumelta navettaan, paitti että kumisaappaat jalassa juoksemalla ei saa nopeudella hämättyä...

Pari kertaa muuten olen ollut huomaavinani, että nastojen rohina tai kumin ulvonta olisi pelottanut luontokappaleen takaisin mettään, liekö sattumaa. Olisikohan avarilla pakoputkilla ennaltaehkäisevää vaikutusta ?

Elikkä miltä puolen pitäisi väistää, siihen ei ole varmaa vastausta, vaan pitäisi arvata elikon aivoitukset. Käytännössä väistetään sieltä mistä ehditään tai mahdutaan, ja kun sopivasti kohdalle sattuu, niin ei ehdi tehdä yhtään mitään ennenkuin rysähtää.

Täälläpäin ei ole puittenväli mettässä 160 metriä, vaan metsäautotien reunasta on 0-5 metriä lähimpään pusikkoon. Uskaltaisko kolmeakymppiä kaahata? No, pientä riskiä täytyy elämässä kumminkin ottaa, kunhan pysyy kohtuudessa. Tuskinpa PekkaVee tarkoitti, että 150 olisi sopiva vauhti jossain metsätraktorin ajouralla.

make & Laku
make
Pyörä: R100GS,SXF250

Viesti Kirjoittaja make »

HeikkiL kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:Toi 150 km/h voi olla aika hengenvaarallinen vauhti jossain Dakarin kivikoissa. Suomessa hyvällä metsäautotiellä ei niin suurta riskiä ole tolla vauhdilla.
Pekkavee kirjoitti:Ja nämä kaikki pitää ottaa huomioon sen 4 sekunnin sisään, mitä olen tuolla jossain kirjoittanut. Neljä sekuntia eteen, taakse ja sivuille. Ja tämä kaikki on tietysti yhteydessä vauhtiin 150 Km/h on 41.66 m/s 50 km/h on 13.88 m/s. Laske itse mihin neljässä sekunnissa ehtii.

Noi pekan kirjoitukset ovat vaan osoitus vanhan sanonnan paikkansapitävyydestä:insinöörin järki leikkaa kuin salama...ensin käy karmea välähdys ja sen jälkeen tuhoja korjataan monta vuotta.
hexi

Viesti Kirjoittaja hexi »

Pääsin kerran Lahden tienoilla nopeusmittarista katsomaan hirven nopeutta, tojotan mittari näytti juuri tuon 60, eli 55 todellista hirvi juoksi auton rinnalla. Tilanne oli semmoinen että eläin oli tulossa tien yli, mutta auton huomattuaan päättikin jatkaa penkalla tien suuntaisesti muutaman sekunnin ajan ja loikkasi sitten takaisin metsään. Eli kovaa nuo menevät pienessä pajukossakin.

Tuo autokoulun neuvoma takaa väistäminen toiminee yhteen hirveen, mutta edellisen kerran hirveä takakautta kiertäessäni juuri kohdalla ollessani huomasin että niitä olikin kaksi. Väliin jäi ajettava aukko ja tilanteen jälkeen mittari näytti vielä 80 km/h, ja hetken päästä rupes näpit täriseen.
JiiPee
Pyörä: 790 Rreissuenduro

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Oppimispolun mukaan metsäautotie on yksityinen tie, joka on tarkoitettu lähinnä metsätalouden tarpeisiin (www.oppimispolku.fi)
Minä kun luulin,ennen kuin tuonkin laavun seinästä tavasin, että metsäautotie on tie jossa on se metsä eli nurtsi ajourien välissä :D

JiiPee
JiiPee
Pyörä: 790 Rreissuenduro

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Oppimispolun mukaan metsäautotie on yksityinen tie, joka on tarkoitettu lähinnä metsätalouden tarpeisiin (www.oppimispolku.fi)
Minä kun luulin,ennen kuin tuonkin laavun seinästä tavasin, että metsäautotie on tie jossa on se metsä eli nurtsi ajourien välissä :D

JiiPee
JuKe

Viesti Kirjoittaja JuKe »

AriK kirjoitti:Autokoulussa joskus muinoin opetettiin, että "kierrä hirvi vaaratilanteessa takaa" ? mitä ootte mieltä.
Lapissa lähti joskus hirvi ylittämään tietä edestäni, körötellessäni pimeätä sateista suoraa 110 lasissa. Hirvi ehti tien yli penkalle noin 10m ennen meikäläistä, jolloinka mulla oli vauhtia enää noin 60. Tässä vaiheessa hirvi kuitenkin päätti että ei ehdikkään yli, ja kääntyi takaisin. Sillä olin jo hirven rinnallla se lähti lönkyttelemään rinnallani tietä pitkin. Kovasti pelästyneen näköinen se oli, kuin varmaan myös minäkin. Näin sitten mentiin jonkun matkaa ennenkuin vaihdon jarrutuksen kiihdytykseksi. Saman tien kun sain vähän kaulaa siihen peileissä välähti kun se katosi samalle puolelle tietä josta alunpitäen lähtikin.

Lopun reilun sadan kilsan matkan mulla ei ollu enää lainkaan kiire, seittemääkymppiäkin pääsin perille.

Jussi
Ylimatti

Lakupilotti kirjoitti:Pari kertaa muuten olen ollut huomaavinani, että nastojen rohina tai kumin ulvonta olisi pelottanut luontokappaleen takaisin mettään, liekö sattumaa. Olisikohan avarilla pakoputkilla ennaltaehkäisevää vaikutusta ?
Samaa olen miettinyt itse. Meinaan, että nuo toiset hirvitykset töllötteli minua kun jarrutin vaistomaisesti. Sitten kun tajusin, etteivät juokse eteen, eikä ole muitakaan lähiseudulla (oli hyvä näkyvyys), käänsin kahvaa, jolloin Sebringin avittama yksipyttyinen alkoi papattaa. Sillä hetkellä hirviötkin tekivät uukkarin ja säntäsivät raviin.
Sama juttu monta kertaa viime kesänä lapissa porojen kanssa. Nehän ei tunnetusti (?) väistä tai välitä mistään koneista. Jarrutin kun niitä oli edessä tai penkalla, ja kohdalla vaihdoin pienempää ja käänsin kahvaa, niin johan poromukset lähtivät kipin kapin juoksuun. Ja hienosti säännöllisesti pitkin penkkaa samaan suuntaan! Tosin noviisina kuulin sitten samalla reissulla pohjoisen tytöltä, että ei niitä tartte pelätä jos ne seisoo tien vierellä; ei ne silloin tielle tule. No, jarruttelin silti - ei sitä aina tiedä mihin kannattaa uskoa...:wink:

Lakupilotti kirjoitti:Tuskinpa PekkaVee tarkoitti, että 150 olisi sopiva vauhti jossain metsätraktorin ajouralla.

No ei varmasti. Käsittääkseni kyseessä on erittäin kokenut motoristi, jonka kommentteja luen aina arvostuksella. Sitäpaitsi moni asia on suhteellista, ja tilanteesta riippuvaista.

Make kirjoitti:Noi pekan kirjoitukset ovat vaan osoitus vanhan sanonnan paikkansapitävyydestä:insinöörin järki leikkaa kuin salama...ensin käy karmea välähdys ja sen jälkeen tuhoja korjataan monta vuotta.
Hehheh, niinpä... :oops: Tuosta olen joskus miettinyt, että mitähän tuhoja sitä olisikaan jo saanut aikaan jos olis vähän nopeaälyisempi... :twisted:
Taas menossa jonnekin...
Ylimatti

Hauskaa muuten, että tuo Dakarin nopeusrajoitus sai tällaiset keskustelut aikaiseksi!
Taisi vaan mennä vähän ohi aiheen...? :?
Taas menossa jonnekin...
KTP
Pyörä: KTM 625SXC

Viesti Kirjoittaja KTP »

Pari kertaa muuten olen ollut huomaavinani, että nastojen rohina tai kumin ulvonta olisi pelottanut luontokappaleen takaisin mettään, liekö sattumaa. Olisikohan avarilla pakoputkilla ennaltaehkäisevää vaikutusta ?
Samaa huomannut itsekkin. Aikanaan, kun ERkillä pätkin pitkin Kuusamontietä mökille huomasin, että autoletkan perässä ajaessa lauma pysyi ojanpenkalla, mutta kun minä tulin kohdalle mopollani, niin lauma pomppas metsään. Näin kävi monta kertaa. Silti en koskaan luottanut että se aina toimii, kuten en edelleenkään. Autojen perässä en kyllä useinkaan ajanut, vaan pyrin aina edelle, jotta jää täysin omalle vastuulle se elikoiden huomiointi.
Hirvistä ei tuota samaa kokemusta, enempi ne on jääny tölläämään ja on ehtinyt itsekkin hetkenaikaa tuijottaa. Kaippa ne Taivalkosken hirvet on omanlaisiaan :o

Kerran säikähdin :shock: kunnolla, kun pikkupösöllä (307) olin ohittanut pitkän autoletkan ja taisi olla vauhtia 130km/h (jos se nyt sitä kulki). Omalle kaistalle palatessa huomasin hirven ojassa omalla puolellani. Jarrua vaan kovasti ja vauhti hieman tippui huipustaan. Komeaa oli katsella, kun hirvi laukkas vierellä kahden metrin päässä, pikkuhiljaa hirvi jäi ja juoksi auton takaa tien yli. Sen jälkeen kyllä tärryytti melkoisesti.

Noita säikäyksiähän jokaiselle sattuu, mutta liikaakaan ei kannata pelätä, eihän sitä muuten mitään uskalla.
Ainaski perässä pysytään :)
Vastaa Viestiin