Minne enska/allroad kamoja sovittelemaan??
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Juu, suositukset tuolle Oxtar Infinitylle. Ainakin mun jalkaan tuntui sopivan, kun viime kesänä saappaita etsin. En kuitenkaan silloin ostanut, vaikka ois ehkä pitänyt. Tuli kuitenkin ostettua kaverin nurkista pois lähes käyttämättömät Oxtarin Explorerit ihan pilkkahintaan, ku ei hänelle vaan istunut...? Noita Exploreita en voi pahaan maastoon (kivikot, kannot, ryteiköt) suositella, mutta mahtava joka sään kenkä.
Siitä verraten tuo Infinity voisi olla mainio lähes joka paikan saapas, koska huomattavasti kovempaa tekoa kuin Explorer, mutta kuitenkin oli yllättävän 'käveltävä' mun jaloissa kun kokeilin. Sään kestävyys ihan takuuvarma, mikäli on yhtään samaa suuntaa Explorerin kanssa. Exploreilla on tullut pöristeltyä kaikkialla missä olen uskaltanut käydä, eikä ikinä ole vesi/kura/pöly/pienetkolhut menoa haitannut.
Ostan todennäköisesti kohtapuolin noi Infinityt, ja jätän kakkos saappaiksi nuo Explorerit.
Siitä verraten tuo Infinity voisi olla mainio lähes joka paikan saapas, koska huomattavasti kovempaa tekoa kuin Explorer, mutta kuitenkin oli yllättävän 'käveltävä' mun jaloissa kun kokeilin. Sään kestävyys ihan takuuvarma, mikäli on yhtään samaa suuntaa Explorerin kanssa. Exploreilla on tullut pöristeltyä kaikkialla missä olen uskaltanut käydä, eikä ikinä ole vesi/kura/pöly/pienetkolhut menoa haitannut.
Ostan todennäköisesti kohtapuolin noi Infinityt, ja jätän kakkos saappaiksi nuo Explorerit.
"En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja. Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään." -kiitos Dave & Otto
-
Ola
- Pyörä: KTM 790 ADV-R & RD-07A
Itse olen myös noista Infinityistä haaveillut ja todennäköisesti keväällä sellaiset jalkaani sujautan. Bikeworldistä tai ORG!:n shopista saa noita suhteellisen kätevästi. Jälkimmäisestä luonnollisesti halvemmalla kuin ensimmäisestä. Hinta on siinä parin sadan huonommalla puolella eli yli siis.
Lisää kuvia saappaista löytyy --> http://www.newenough.com/oxtar_infinity ... s_page.htm
Lisää kuvia saappaista löytyy --> http://www.newenough.com/oxtar_infinity ... s_page.htm
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Kovasti kaverit täällä mainostaa "aamutossu" luokan ajosaappaita. Crossisaappaat ovat kaikessa kurahommassa itsestäänselvyys. Ajosaappaiden suojaavuudesta ei ole syytä tinkiä. Oma kokemus asiasta tuli 20 vuotta sitten kun varpaat jäi kannon ja jalkatapin väliin enduropätkällä. Vaikka oli jalassa silloinen Sinisalon crossisaapas, niin kolme varvasta murtui... Vaikka vain joskus poikkeaisi polulle, niin aina voi sattua.
T. Sepi
T. Sepi
minne enska/
Olen ajanut kaksi kesää oxtareilla, kun olen dr:llä liikkeelä.
Mielestäni sopii hyvin tuollaisille reiteille, kun tourillakin ajettiin.
Ainoa vika, että yläkautta menee vesi sisään. Pari kertaa joessa kontanut.
Gassilla ajellessa käytän alpinestareja. Merkillähän ei väliä, kunhan ovat
tukevat.
Kyllä välillä hirvittää, kun jotkut ajavat, kuin katupyörällä.
Jalkaterät sojottavat alaspäin. Tämä oli yksi useimmin huomautuksen aihe
juniorien enduroleireillä, kun olin niissä mukana.
Canam
Mielestäni sopii hyvin tuollaisille reiteille, kun tourillakin ajettiin.
Ainoa vika, että yläkautta menee vesi sisään. Pari kertaa joessa kontanut.
Gassilla ajellessa käytän alpinestareja. Merkillähän ei väliä, kunhan ovat
tukevat.
Kyllä välillä hirvittää, kun jotkut ajavat, kuin katupyörällä.
Jalkaterät sojottavat alaspäin. Tämä oli yksi useimmin huomautuksen aihe
juniorien enduroleireillä, kun olin niissä mukana.
Canam
- JSL
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Vähäisen kokemuksen (tämä vuoden n. 12kkm) perusteella ei voi kuin todeta, että hyvät gore-tex kamat oli oikea valinta, hinnasta huolimatta (Rukka A-Tech). Pysyy suht. kuivana ja lämpimänä jatkuvassa kaatosateessakin, kuten Saksassa tuli kesällä huomattua. Siellä tosin tuli myös huomattua, että liikenneruuhkassa auringon porottaessa voi nestehukka iskeä; karmea hiki! Samaten jos metsässä möyrii niin hiki tulee viileämmälläkin kelillä. Mutta ainoaksi asuksi en voisi edes muuta kuvitella. Tai sitten ajaisin vain aurinkoisilla ja lämpimillä keleillä.
Kypäräksi ostin Tour-X:n ja olen siihen ihan tyytyväinen. Lippallisen halusin auringon takia ja en kadu vaikka halvemmallakin olisi selvinnyt. Ainoastaan kerran oli niin suora auringonpaiste, että lippa ei auttanut yhtään. Silloin se paistoikin niin alhaalta ja suoraan päin, että ei nähnyt käytännössä mitään.
Syksyllä kun kelit viileni ja työmatka piteni jouduin turvautumaan jeesusteippiin että sain jatkuvan nenän vuotamisen loppumaan. Krossi-tyyppisenä kypärän leuka on aika avoin ja siitä pyörähtää ilmavirta just tasan nenän kärkeen kun vauhtia on sopivasti. Teippailin aukkoa pienemmäksi niin nenän vuoto loppui siihen.
Pitkään pikitievauhteja ajaessa alkaa kypärän melu tuntua korvissa. Tai huomaa lähinnä vasta kun pysähtyy. Mulla on ipodiin korvatulppamaiset kuulokkeet ja niillä tämäkin ongelma korjaantuu; kuulokkeet blokkaa ulkopuolisia ääniä hyvin tai erittäin hyvin ja musiikki soi selkeästi. Kaverit varoitteli, että sitten en kuule muuta liikennettä, mutta eipä sitä siitä huminasta kuule muutenkaan. Ainoa ongelma mikä tästä on seurannut on kun kerran duunipaikan parkkiksella joku mersumies tuli juttelemaan kun olin kotiin lähdössä. Oli tulppakuulokkeet ja kypärä jo päässä niin en meinannut kuulla mitä ko. setä kyseli.
Hanskoina mulla on Rukan gore-tex -hanskat. Nekin on toiminu erittäin hyvin. Ainoa ongelma tai hankaluus on niiden pujottaminen takin hihojen sisään joka vaatii hieman sompailua joskus. Tai.. toinen on se, että sadekelillä jos ottaa hanskat pois ja kädet vähänkin kostuu niin hanskojen vetäminen käteen on hankalaa jos on niiden (irto)vuoret paikalla, mutta ei liene ainoa hanska jossa tuo on.
Kenkinä olen pitänyt Meindl:n pitkävartisia ArmyPro -maihareita. Gore-tex vuori on pitänyt veden hyvin ulkona. Vaikka ne nyt suht. tukevat onkin niin maastoon ei kyllä riitä alkuunkaan. Metsässä tms. en juurikaan ajele niin on toistaiseksi riittänyt. Silti pari kertaa löi kesällä jalkaan vähän turhan kovaa. Ensi kesäksi pitäisi löytää vähän tukevammat, mutta gore-tex vuorelliset ajokengät. Oxtarin Infinityt vaikuttaa sopivimmilta tarkoitukseeni, eli leppoisaan sorateiden ajeluun.
Kaikkiaan ajovarusteisiin paloi rahaa aika paljon, mutta en todellakaan kadu. Ajaminen on ollut ihan oikeasti kivaa kelistä riippumatta.
Helsingissä ainakin HD-centerissä on Rukan ajokamoja ja palvelukin oli kerrassaan erinomaista. Eivät edes naureskelleet minulle vaikka kävin siellä maantiefillarilla pyöräilytrikoissa
Mulla olis muuten yks lähes käyttämätön Yokon M-kokonen gore-tex ajotakki ylimääräsenä
Kypäräksi ostin Tour-X:n ja olen siihen ihan tyytyväinen. Lippallisen halusin auringon takia ja en kadu vaikka halvemmallakin olisi selvinnyt. Ainoastaan kerran oli niin suora auringonpaiste, että lippa ei auttanut yhtään. Silloin se paistoikin niin alhaalta ja suoraan päin, että ei nähnyt käytännössä mitään.
Syksyllä kun kelit viileni ja työmatka piteni jouduin turvautumaan jeesusteippiin että sain jatkuvan nenän vuotamisen loppumaan. Krossi-tyyppisenä kypärän leuka on aika avoin ja siitä pyörähtää ilmavirta just tasan nenän kärkeen kun vauhtia on sopivasti. Teippailin aukkoa pienemmäksi niin nenän vuoto loppui siihen.
Pitkään pikitievauhteja ajaessa alkaa kypärän melu tuntua korvissa. Tai huomaa lähinnä vasta kun pysähtyy. Mulla on ipodiin korvatulppamaiset kuulokkeet ja niillä tämäkin ongelma korjaantuu; kuulokkeet blokkaa ulkopuolisia ääniä hyvin tai erittäin hyvin ja musiikki soi selkeästi. Kaverit varoitteli, että sitten en kuule muuta liikennettä, mutta eipä sitä siitä huminasta kuule muutenkaan. Ainoa ongelma mikä tästä on seurannut on kun kerran duunipaikan parkkiksella joku mersumies tuli juttelemaan kun olin kotiin lähdössä. Oli tulppakuulokkeet ja kypärä jo päässä niin en meinannut kuulla mitä ko. setä kyseli.
Hanskoina mulla on Rukan gore-tex -hanskat. Nekin on toiminu erittäin hyvin. Ainoa ongelma tai hankaluus on niiden pujottaminen takin hihojen sisään joka vaatii hieman sompailua joskus. Tai.. toinen on se, että sadekelillä jos ottaa hanskat pois ja kädet vähänkin kostuu niin hanskojen vetäminen käteen on hankalaa jos on niiden (irto)vuoret paikalla, mutta ei liene ainoa hanska jossa tuo on.
Kenkinä olen pitänyt Meindl:n pitkävartisia ArmyPro -maihareita. Gore-tex vuori on pitänyt veden hyvin ulkona. Vaikka ne nyt suht. tukevat onkin niin maastoon ei kyllä riitä alkuunkaan. Metsässä tms. en juurikaan ajele niin on toistaiseksi riittänyt. Silti pari kertaa löi kesällä jalkaan vähän turhan kovaa. Ensi kesäksi pitäisi löytää vähän tukevammat, mutta gore-tex vuorelliset ajokengät. Oxtarin Infinityt vaikuttaa sopivimmilta tarkoitukseeni, eli leppoisaan sorateiden ajeluun.
Kaikkiaan ajovarusteisiin paloi rahaa aika paljon, mutta en todellakaan kadu. Ajaminen on ollut ihan oikeasti kivaa kelistä riippumatta.
Helsingissä ainakin HD-centerissä on Rukan ajokamoja ja palvelukin oli kerrassaan erinomaista. Eivät edes naureskelleet minulle vaikka kävin siellä maantiefillarilla pyöräilytrikoissa
Mulla olis muuten yks lähes käyttämätön Yokon M-kokonen gore-tex ajotakki ylimääräsenä
Kyllähän kai suomalaista pitäs suosia, mutta tämän Rukka hehkutuksen väliin pitää heittää linkki:
http://lyhytlinkki.net/?oxs8bmu6
Ride Oktober 2004, Rukka hävinnyt koko testin, ollen hinta/laatu suhteeltaan ylivoimaisesti huonoin.
Kyllä Rukka kamat mielestäni on hyviä, mutta hinta on aivan posketon.
http://lyhytlinkki.net/?oxs8bmu6
Ride Oktober 2004, Rukka hävinnyt koko testin, ollen hinta/laatu suhteeltaan ylivoimaisesti huonoin.
Kyllä Rukka kamat mielestäni on hyviä, mutta hinta on aivan posketon.
Antti
Joskus suomen valikoimista tuli katseltua ajoasuja ja rukka voitti. Muillakin oli ihan ok kledjuja mutta kun veti päälle rukan niin istuvuus oli ihan eri luokkaa kuin muilla. Vanhoissa malleissa on ollut aika tiukka istuvuus ja mielestäni ehkä hyväkin asia koska on oikeasti naurattanut esim. Hanxin ajotakit joissa on pienenpieni kova kyynärsuoja mutta hiha on niin löysä että kaatuessa on todellista tuuria jos kyynärpää osuu siihen suojan päälle. Siksihän nahkat on parhaat kun ne suojatkin pysyy paremmin paikoillaan.
Kaikkein parashan olisi erillinen suojahaarniska mutta omiin vaihteleviin ajoihin ei sellaista tulis puettua päälle kuitenkaan. Joskus kun oon ajellut jostain Helsingistä työmatkalta takaisinpäin niin on tullut poikettua ihan hetken mielijohteesta soralle. Kompromissiasu on omassa käytössä oltava.
Sadetta takki on pitänyt mainiosti mutta housut vuotaa jostain haaroista. Takuuseen pitää laittaa kohta.
Mut kyllä asuun saa olla kohtuu tyytyväinen koska monella reissulla on kaverit valitelleet märkiä vaatteitaan mutta itsellä on vain kuiva ja hyvä olo. Joillakin on samassa kelissä monta paitaa ja fleece ajotakin alla kun itsellä on t-paita ja rukan takki. Toki helteellä saakin sitten hikoilla kunnolla. Suomessa ei tällaisia helteitä onneksi ole kuin yhtenä päivänä vuodesta.
Kaikkein parashan olisi erillinen suojahaarniska mutta omiin vaihteleviin ajoihin ei sellaista tulis puettua päälle kuitenkaan. Joskus kun oon ajellut jostain Helsingistä työmatkalta takaisinpäin niin on tullut poikettua ihan hetken mielijohteesta soralle. Kompromissiasu on omassa käytössä oltava.
Sadetta takki on pitänyt mainiosti mutta housut vuotaa jostain haaroista. Takuuseen pitää laittaa kohta.
Mut kyllä asuun saa olla kohtuu tyytyväinen koska monella reissulla on kaverit valitelleet märkiä vaatteitaan mutta itsellä on vain kuiva ja hyvä olo. Joillakin on samassa kelissä monta paitaa ja fleece ajotakin alla kun itsellä on t-paita ja rukan takki. Toki helteellä saakin sitten hikoilla kunnolla. Suomessa ei tällaisia helteitä onneksi ole kuin yhtenä päivänä vuodesta.
Kyllähän se istuvuus on tärkeä jotta suojila olisi edes teoreettinen mahdollisuus pysyä paikoillaan lipoissa, mutta sitä istuvuutta löytyy muiltakin kun Rukalta. Mopoilua harrastetaan muuallakin ja sielläkin osataan suojaavia asuja tehdä, vaikka niitä ei alempana hirveesti käytetäkkään ainakaan kaupunkiajelussa ilmeisesti vallitsevasta lämpötilasta johtuen.
Antti
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Itse oon tällainen 184cm pitkä kukkakeppi. Uutta ajoasua (matkailuun ja kadulle) katsellessa kävin sovittelemassa suunnilleen kaikki merkit läpi. Olisin mielelläni ostanut Yokon, mutta se ei istunut ollenkaan, Rukka taas meikäläiselle (Armacor) oli kuin päälle ommeltu.
Kypäränä on jo toistamiseen Suomyn krossi, jota on tullut pidettyä matkoilla. Varastossa Shoein umpikypärä. Mulla on ainakin niin herkät silmät auringolle että umpikypärässä visiiri on välittömästi kuolassa aivastelun jälkeen ja aurinkolasit painaa korvien taaksen vähänkään pidemmän ajan jälkeen. Krossikypärä on ainakin mulla ykkösvaihtoehto.
Korvatulpat on ehdottomat.
Ai niin vielä se että kadulla mulla on Alpinestarin kengät, mutta jos on suunnitelmia mennä soralle tai pienemmille poluille niin aina on Tech8:t jalassa.
Soralla ja tuolla poluilla STR:n housut, polvisuojina oli jotku jenkkiläiset nivelletyt polvisuojat, krossihaarniska ja kyynärsuojat. Jos on pitempi matka tai vesisade niin mulla on ollut vanha MP-asun takki päällä (suojat poistettu).
Se on kyllä kumma miten noihin varusteisiin tottuu eikä haittaa ajamista ollenkaan (vaikka aluksi olo on kuin michelin miehellä).
Kypäränä on jo toistamiseen Suomyn krossi, jota on tullut pidettyä matkoilla. Varastossa Shoein umpikypärä. Mulla on ainakin niin herkät silmät auringolle että umpikypärässä visiiri on välittömästi kuolassa aivastelun jälkeen ja aurinkolasit painaa korvien taaksen vähänkään pidemmän ajan jälkeen. Krossikypärä on ainakin mulla ykkösvaihtoehto.
Korvatulpat on ehdottomat.
Ai niin vielä se että kadulla mulla on Alpinestarin kengät, mutta jos on suunnitelmia mennä soralle tai pienemmille poluille niin aina on Tech8:t jalassa.
Soralla ja tuolla poluilla STR:n housut, polvisuojina oli jotku jenkkiläiset nivelletyt polvisuojat, krossihaarniska ja kyynärsuojat. Jos on pitempi matka tai vesisade niin mulla on ollut vanha MP-asun takki päällä (suojat poistettu).
Se on kyllä kumma miten noihin varusteisiin tottuu eikä haittaa ajamista ollenkaan (vaikka aluksi olo on kuin michelin miehellä).
Ja ilman suojia kun koittaa lähtee ajamaan niin tulee ihmeen orpo olo, vaikka 1. kerralla suojat kun laitto niin tuntu ettei näitten kans voi ajaa lainkaan.Marko Hemmilä kirjoitti:...
Antti
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Tuo on muuten aivan totta. Itsekkin ennen suojien hankkimista epäilin pitkään että noiden täytyy olla pirun epämukavia päällä. Sitten neljä katkennutta kylkiluuta sai toisiin ajatuksiinMarko Hemmilä kirjoitti: Se on kyllä kumma miten noihin varusteisiin tottuu eikä haittaa ajamista ollenkaan (vaikka aluksi olo on kuin michelin miehellä).
Itseasiassa rintapanssari lisää mukavuutta, koska sen takia takin ja kehon väliin jää ilmatila joka mukavasti tasaa lämpöä sekä kylmällä että kuumalla kelillä.
Terveisin
Mika TA-91
Silloin joskus -02 päitsin ajoin "kumisaappaissa", eli Daytonan corellisissa matkaenskakengissä. Vettä ja kuravelliä oli tiedossa ja tietysti peruskalliota johon ei koskaan ole mukavaa jalkaansa murskata.
Otin silti riskin, se kannatti. Nimittäin olisitte nähneet kavereitten naamat kun iltaisin kyselin, kuka tarvii kuivia sukkia, mulla ei oo kastunut vielä
Onhan niissä oikein kärkiraudat, mutta tottapuhuen kyllä ne on maastossa liian ohuet kun joka isku tuntuu. Mitään suojaa ei pehmeä märkä nahka anna silloinkaan kun jalka jää mukatessa mopon ja maan väliin.
Mutta maaliin pääsin kuivin (ja hyvällä zäkällä ehjin) jaloin.
Otin silti riskin, se kannatti. Nimittäin olisitte nähneet kavereitten naamat kun iltaisin kyselin, kuka tarvii kuivia sukkia, mulla ei oo kastunut vielä
Onhan niissä oikein kärkiraudat, mutta tottapuhuen kyllä ne on maastossa liian ohuet kun joka isku tuntuu. Mitään suojaa ei pehmeä märkä nahka anna silloinkaan kun jalka jää mukatessa mopon ja maan väliin.
Jos lesti sopii niin kannattaa käydä katsomassa myös Sidin Discovery mallia. Kohtalaisen tukeva saapas joka on myös mukava jalassa ja niillä dallaakin tarvittaessa muutaman metrin, vedenpitävyyden suhteen on tosin ainakin allekirjoittaneen parissa huomauttamista. Elämysmatkailu ajeluun voin myös suositella Arain Tour-X kypärää, mukava käyttää varsinkin jos tarvitsee lukulaseja kartanlukuun... 
No mutta hei, Timo sulla ajoitaito korvaa varusteiden ja laitteiden heikkoudet, vai miten se olikaan syksyn sänkipelloilla?timo kirjoitti:Silloin joskus -02 päitsin ajoin "kumisaappaissa", eli Daytonan corellisissa matkaenskakengissä. Vettä ja kuravelliä oli tiedossa ja tietysti peruskalliota johon ei koskaan ole mukavaa jalkaansa murskata.
Otin silti riskin, se kannatti. Nimittäin olisitte nähneet kavereitten naamat kun iltaisin kyselin, kuka tarvii kuivia sukkia, mulla ei oo kastunut vielä![]()